Skip to main content

Bakal ibu perlu tahu: Persediaan Bersalin

Persiapan untuk bersalin di hospital

Anda bakal melahirkan cahayamata buat pertama kalinya tak lama lagi? Tak tahu apa barang keperluan yang hendak dibawa ke hospital nanti? Relax...jemput baca checklist kat bawah ni,semoga bermanfaat.


Persiapan untuk bersalin di hospital terutamanya bagi bakal ibu yang akan melahirkan cahayamata pertama. Semoga bermanfaat.

Apa barang yang perlu dibawa ke hospital?


Yang paling penting adalah :kalu tak ada ni,sila balik rumah ambil ya

·                  Kad checkup ( Buku Merah klinik)
·                  IC
·                  Handphone

Senarai barang-barang keperluan ibu dan bakal bayi yang akan dilahirkan untuk dibawa ke hospital.


Barang ibu dan bayi untuk dibawa masuk ke labour room


·                  Baju L/S (1 pasang) 
·                  Mitten and booties (1 pasang)
·                  Pampers (1 pc)
·                  Kain lampin / selimut bayi
Kredit gambar pd Mr Google

 Barang bayi kat dalam wad


·                  Diapers (20 pcs) - lebih, lebih takper tapi jangan i tak cukup
·                  Baju S/S dan seluar (5 pasang) - untuk pakai di siang hari
·                  Baju L/S dan seluar (4 pasang) - untuk pakai di malam hari
·                  Tuala mandi (1/2 helai)
·                  Toilettries baby - mandian,  bedak
·                  Tuala kecil –untuk lap muka dan mulut bayi jika perlu
·                  Mitten & booties / stokin (5 pasang)
·                  Wet wipes (2 peket)
·                  Tisu sekotak
·                  Kain lampin / selimut bayi - untuk bedung bayi

 
Kredit gambar pd Mr google


Barang keperluan ibu di dalam wad
·                  Baju  (3 helai)
·                  Sweater atau baju sejuk – bila rasa sejuk pakai
·                  Tudung (2 helai)
·                  Kain batik (2 helai)
·                  Nursing bra (2 helai)
·                  Stokin (2 pasang) 
·                  Seluar dalam (5/6 helai)
·                  Maternity pad (1 peket ada 20 pcs)
·                  Tuala mandi (1 helai)
·                  Toilettries – berus gigi,ubat gigi,pencuci muka,sabun mandi
·                  Selipar toilet
* Hospital kerajaan ada disediakan baju warna pink untuk ibu2,tak perlu pakai baju sendiri,Cuma pakai masa nak daftar keluar hospital sahaja.

Barang keperluan lain/Bakul
·                  Air masak
·                  Air zamzam
·                  Kurma
·                  Air selusuh
·                  Cawan dan sudu
·                  Botol air minuman
·                  Makanan seperti biskut atau roti
·                  Minuman seperti milo 3 in 1
·                  Charger handphone – jika perlu


Semua barang keperluan ni adalah dicadangkan berkonsepkan biar lebih jangan kurang.Kalau rumah jauh daripada hospital,tak ke susah  suami nak ulang alik ambil barang.Kesian suami…hihiii

Jadi semoga checklist tadi dapat membantu anda untuk membuat persediaan untuk bersalin di hospital nanti.

Semoga Selamat dan Dipermudahkan kepada bakal-bakal ibu yang akan melahirkan nanti.Amin.


Comments

Popular posts from this blog

Sijil Halal Shaklee 2017

Nak makan atau nak guna sesuatu produk selalunya kita akan tanya ada sijil halal tak? Keselamatan dan keberkesanan produk dah jadi no 2 atau 3.  Betapa sangat dipentingkan kehalalan sesuatu produk. Sama jugak la vitamin shaklee ni pun kerap sangat orang tanya ada halal ke tidak, sebab ianya produk dari luarnegara. Ini kak zai kongsikan sijil halal shaklee yang dikeluarkan oleh pihak JAKIM sendiri. Sijil halal ni akan diperbaharui setiap tahun. Jadi usah ragu-ragu untuk guna pakai produk keluaran shaklee ya semua. Untuk lebih yakin boleh ke web HALAL MALAYSIA ni ya. Baca sendiri dan bertanya pada pihak yang sepatutnya bukan percaya pada cakap-cakap orang yang memgatakan produk shaklee ni takde halal dari Malaysia sebab ianya produk luarnegara bagai ya. Bukan hanya ada sijil halal yang patut dititikberatkan, keselamatan,keberkesanan dan jaminan dari syarikat juga wajar dititikberatkan sebelum menggunakan sesuatu produk. Dapatkan juga maklumat mengenai kajian dan ujian klinikal terhad...

Boleh pilih doktor wanita masa nak bersalin....menarik ni...

Assalamualaikum... Malam ni saya nak kongsi sedikit la dengan pembaca blog saya mengenai pemilihan doktor wanita masa nak melahirkan atau bersalin...boleh pilih ke?wow bestnyer.. Artikel di bawah ni saya petik daripada blog Dr Harlina sini . Boleh ke ibu-ibu yang bakal melahirkan memilih hanya doktor wanita sahaja yang akan menyambut kelahiran bayi mereka.  (kredit pic to Mr Google) Jom baca.... Dr Har akan menghurai pandangan mengikut corak soal dan jawab. Soalan (1) : Boleh tak pesakit meminta hanya doktor dan perawat perempuan sahaja yang dibolehkan membuat pemeriksaan organ reproduksi seperti VE (vaginal examination), buat calitan Pap dan semasa melahirkan kandungan? Jawapan (1) Tentu sekali boleh. Ini berpandukan prinsip etika perubatan : prinsip autonomi atau prinsip kebebasan pesakit sama ada bersetuju atau tidak mendapatkan rawatan, disamping memilih siapa yang merawat. Di Fakulti Perubatan UKM, melalui modul Perkembangan Kendiri dan Prof...

Macam mana nak hilangkan parut chicken pox dengan cepat

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua pengunjung blog Zai. Kali ni saya nak share satu testimoni baik punyer. Testimoni daripada suami Zai sendiri. Tahun lepas suami kena chicken pox di usia 43 tahun ok. Boleh bayangkan tak macam mana teruknya. Ramai yang kata kalau kena chicken pox masa dewasa teruk sangat dan terbukti teruk ( merujuk kepada kes suami Zai la). Satu badan dari kepala hingga hujung kaki semua naik biji chicken pox tu. Terlantar 3 hari tak bermaya tanpa makan ok. Parut hitam Jom baca sendiri pengalaman suami Zai ni macam mana dia hilangkan parut chicken pox dengan cepat, parut yang tumbuh melata di seluruh badan beliau...hihiii. Assalamualaikum , nama saya Zamri Rosli. Saya merupakan seorang Pensyarah di salah sebuah universiti tempatan di Bintulu, Sarawak. Saya nak berkongsi pengalaman saya menggunakan produk Shaklee ketika dijangkiti virus chicken pox pada tahun lepas. Pada 12 Oktober 2015 merupakan hari pertama saya dijangkiti virus chicken pox. Se...