Skip to main content

Rahsia turunkan berat badan hanyalah sebuah diari???

kurus secara sihat
Diari Diet

Macammana nak kurus kalau guna diari diet sahaja?Ajaran daripada mana ni? Relaks la,penggunaan diari untuk diet ni adalah disarankan oleh ahli nutrisi ok.Rahsia turunkan berat badan hanyalah sebuah diari??? Macama mana tu? Bersenam dengan diari? Tengok diari boleh kurus?? 

Jika anda masih tidak puashati atau masih gagal untuk menurunkan berat badan ke berat badan ideal,jangan berputus asa dulu. Apakata anda cuba satu cara yang boleh membantu anda menjalankan diet iaitu Diari Diet. Haa kat sini la gunanya diari tu.

Bagaimana Cara Gunakan Diari Diet?

  1. Catatkan berat badan anda. Buat sekali catatan tentang ukuran pinggang,paha,dada,pinggul,tekanan darah dan kadar kolestrol.
  2. Tentukan target yang perlu anda turunkan berat badan dalam jangka masa sebulan akan datang.
  3. Cuba tentukan sasaran untuk menurunkan berat badan dalam tempoh seminggu antara 1/2 hingga 1 kg.
  4. Tentukan tahap kalori yang boleh membantu anda menurunkan berat badan mengikut tahap-tahapnya. contoh kalori yang disarankan 1000-1500 kalori.
  5. Catatkan semua makanan, minuman atau kudapan yang telah anda ambil. Kira jumlah kalori dan lemak.
  6. Catat latihan yang telah anda lakukan setiap hari. Mula buat sasaran untuk membakar kalori sebanyak 2500-3000 kalori setiap hari.
  7. Hasilnya pada malam hari ialah: Buat pengiraan pengurangan kalori makanan dan kalori latihan yang dilakukan.
  8. Pada hujung minggu pula buat pengiraan dan hasil yang telah anda gunakan untuk kalori dan lemak.Buat lakaran grafik pada diari anda tadi untuk melihat kekurangan berat badan yang telah anda capai.
Selain menggunakan Diari Diet,rahsia menurunkan berat badan yang utama adalah mengamalkan diet yang sihat.Pendek kata turunkan berat badan secara sihat.

Apa yang dimaksudkan dengan turun berat atau weight loss?


diet tuk turun berat badan secara sihat


Weight loss atau turun berat badan adalah keadaan dimana tubuh kita kehilangan air,lemak atau otot.Namun begitu, turun berat badan secara sihat menumpukan kepada kehilangan lemak yang tidak diperlukan oleh tubuh sahaja.

buang lemak tak perlu


Tubuh kita memang memerlukan lemak untuk menjalankan beberapa fungsi dalam tubuh kita.Antara fungsi lemak adalah :
  • sebagai sumber tenaga
  • untuk membina membran sel
  • sebagai bahan binaan hormon
  • untuk membantu badan menyerap vitamin larut lemak
  • untuk melindungi organ utama kita (sbg contoh: 60% dari otak kita terdiri dari lemak)
Sebagai kesimpulannya,kita harus ingat bahawa konsep weight loss adalah hilangkan lemak yang tidak perlu sahaja. Badan manusia normal memerlukan 18%-24% lemak yang ideal sahaja.

Kebaikkan weight loss yang perlu anda tahu adalah:
  1. Tenaga akan bertambah kerana tubuh akan proses sumber bahan untuk dijadikan tenaga dengan lebih efisien.
  2. Badan akan rasa lebih ringan.
  3. Kulit lebih berseri-seri.
  4. Kurang terdedah kepada risiko penyakit.

fat loss
Buang lemak tidak perlu sahaja.
Bagaimana cara terbaik untuk turun berat badan @ weight loss?
  1. Melalui Diet - Membaiki diet harian kita dengan makanan yang lebih baik seperti menggelakkan makanan dan minuman yang manis,bergoreng,berminyak dan makanan segera.Kalau boleh jangan ambil langsung.Hendaklah lebihkan makan yang mempunyai GI yang rendah seperti buah,sayur dan ambil lemak sihat seperti minyak zaitun.Apa-apa sahaja makanan atau minuman yang bagus untuk kesihatan adalah makanan yang bagus untuk menurunkan berat badan dan menjaga kesihatan kita supaya optimum.
  2. Melalui Senaman - Melakukan senaman secara konsisten dan dengan cara yang betul dapt meningkatkan metabolisma dan menjadikannya bertahan dengan lebih lama.Ia juga menggelakkan tubuh kita dari menggunakan makanan yang diambil untuk disimpan sebagai lemak dalam tisu dan kulit. Selain itu, senaman juga dapat membina otot untuk menjadikan proses pembakaran lemak lebih baik.Lakukan senaman sebanyak 3 kali seminggu, 20 hingga 30 minit setiap sesi.Buatlah senaman kardio dan senaman strength training secara konsisten.

Selain dari diet harian dan senaman,suplemn juga dapat membantu dalam menurunkan berat badan @ weight loss dengan lebih berkesan dan sihat.Saya sarankan ambillah suplemen Shaklee.

diet,kurus,turun berat badan


Suplemen Shaklee membantu dengan 3 langkah mudah iaitu  3B, BAKAR, BUANG & BINA.
  1. BAKAR
  • Lecithin - menarik lemak dari makanann yang diambil dan dari kulit juga tisu.Juga membantu hati untuk mencerna lemak dengan lebih efisien.
  • Omega Guard - meningkatkan aliran darah ke otot, menarik lemak dan trigliserida dari salur darah dan sekitar organ (visceral fat) keluar.Ia juga meningkatkan kapasiti tubuh untuk membakar lemak, menjaga kestabilan gula dalam darah. Selain itu,ia juga mengurangkan water retention dalam tubuh.
     2. BUANG
  • Alfalfa - mengandungi serat, vitamin & mineral serta berfungsi sebagai detoks untuk menarik keluar lebihan lemak.
  • HerbLax - mengandungi herba & alfalfa.Berfungsi sebagai pencuci usus dan detoks yang menarik keluar lemak.
    3. BINA
  • ESP - mengandungi 9 jenis asid amino, 14gm orotein dan 500gm kalsium untuk tenaga yang berpanjangan. Mempunyai nilai GI yang rendah iaitu 55.
  • Cinch shake - mengandungi leucine, sejenis asid amino untuk mengekalkan dan menambah jisim otot, mengandungi 24 gm protein untuk rasa kenyang yang lama dan 6 gm serat serta 35 % dari jumlah vitamin dan mineral untuk keperluan harian.Nilai GI adalah mengikut perisa.Cinch ada 3 perisa iaitu coklat ( GI 16 ), vanila ( GI 22 ) dan cafe latte ( GI 27 ).
Berapa lama pula dapat dilihat kesan weight loss?
Ianya bergantung pada kita sendiri. Sekiranya kita berdisiplin, dalam masa sebulan kita akan nampak perubahan. Pertambahan jisim otot boleh dilihat dalam masa 2 minggu.



DISCLAIMER:
Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati, atau mencegah sebarang penyakit.


Jika anda perlukan sebarang konsultasi berkenaan produk Shaklee / menjana pendapatan dengan Shaklee/ menjadi ahli Shaklee / bekerja dari rumah, anda boleh hubungi saya

Puan Zainah Mukhtar
No ID : 1137968
Sms / WhatsApp: 019-2598492
FB: zainah mukhtar
FB Page: zaizamrich vitashop
 Pengedar Sah Shaklee di Bintulu, Sarawak.
COD Bintulu, Niah & Bekenu




Comments

Popular posts from this blog

Vivix buatkan kitaran haid kembali normal dan cyst mengecut

Wanita dan masalah haid tidak dapat dipisahkan. Wanita yang mengalamai kedatangan haid secara normal setiapa bulan adalah sangat beruntung dan dikategorikan sebagai wanita normal. Namun, ada juga wanita-wanita di luar sana yang mengalami kedatangan haid yang tidak normal atau tidak teratur. Keadaan seperti ini boleh mengundang pelbagai masalah kesihatan dan juga masalah kesuburan dan peluang untuk mendapat cahayamata bagi sesetengahnya. Tahukah anda yang pengambilan suplemen vivix dapat membantu anda yang mengalami masalah kedatangan haid yang tidak teratur ni. Saya suka nak kongsikan pengalaman seorang rakan saya yang mengalami masalah haid tidak teratur yang telah mencuba vivix sebagai ikhtiar beliau. Baca artikel asal di Supermomshakleestory [ MASALAH HAID TIDAK TERATUR HILANG DENGAN VITAMIN SHAKLEE ] . Assalamualaikum. Nama saya Rozila bt Ramli,berumur 32 tahun & saya adalah pengguna tegar produk Shaklee. Bermacam-macam produk Shaklee

SERIMUKA PANDAN

Serimuka Pandan Kuih talam serimuka pandan yang sedap ni resepi daripada Chef Asma.Saya panjangkan pula di sini. Saya memang pengemar kuih talam serimuka ni,anak-anak pun suka,lagi la bersemangat nak buat. Potong kecil2 senang nak makan. Resepi Talam Seri Muka Sumber: Chef Asma Dr Dapur: Damai Qalbu (Loyang 10x10x2") Bahan Lapisan Bawah: 500 gm beras pulut 250ml santan pekat (asal 300ml) 250 ml air (asal 300 ml) 1 1/2 sudu teh garam halus (asal 2 sudu besar) Cara: 1.Rendamkan pulut sekurang-kurangnya 4 jam.(pulut susu rendam 1 jam) 2.Basuh bersih dan toskan sehingga air kering. 3.Masukkan dalam loyang yang tidak berlubang dan kemudian masukkan santan pekat, air dan garam.Kacau rata dan kemudian kukus selama 30 minit. 4.Apabila pulut sudah masak, angkat dan gaul sehingga sebati. 5.Masukkan dalam loyang dan tekan padat. 6.Sapukan sedikit bancuhan lapisan atas.(adunan pandan) Bahan Lapisan Atas: Bahan A 250 gm gula kastor/

Set Kencing Tak Lawas Shaklee pilihan bijak!

Kencing Tak Lawas Kencing tidak lawas atau  dikenali sebagai Inkontinens Urinari (UI- urinary incontinence). Ia adalah dianggap normal bagi sesetengah orang oleh kerana mereka beranggapan ini bukanlah merupakan suatu penyakit. Memang benar, ia bukanlah suatu penyakit, tetapi ia merupakan tanda-tanda awal kepada suatu penyakit jika dibiarkan berlanjutan dan akan terus mengganggu gugat kesihatan dan kehidupan seseorang di kemudian hari nanti. H akikatnya sesiapa saja pernah mengalami pengalaman ini sekurang-kurangnya sekali seumur hidup tidak kira berapa pun usia mereka. Tanda-tanda penyakit kencing tak lawas Sakit di kemaluan bila hendak buang air kecil. Kerap terasa nak kencing tapi rasa tak puas kencing Air kencing terasa panas dan berasa pedih bila keluar Tak dapat tahan kencing. Tapi bila dah kencing rasa nak kencing lagi. Kesan daripada penyakit kencing tak lawas 1. Sakit di kemaluan bila hendak buang air kecil. 2. Kerap terasa nak kencing tapi rasa tak puas kencin