Skip to main content

11 jenis makanan perlu diambil oleh anak yang pintar sahaja

 
Sedari kecil dah ambil fast food,
macam mana nak jadi pintar ni?
Adalah agak mustahil bagi anak-anak zaman sekarang untuk menolak makanan seperti mi segera, keropok, gula-gula, ayam goreng atau burger serta airsoda. Pengambilan makanan yang sebegini jika diambil  secara berlebihan boleh memberi kesan buruk terhadap minda anak anda.

Anak anda akan mudah lesu, letih, mengantuk dan lemah ingatan.Jadi jika mahu anak-anak anda menjadi pintar,elakkan atau kurangkan memberi makanan yang tidak berkhasiat sebegitu. 

Anak pintar idaman ibu dan bapa.



Jika mahukan anak-anak menjadi pintar dan cerdas,anda boleh cuba memberi anak-anak anda makanan seperti:

1) Telur 

Terdapat bahagian utama didalam otak yang terdiri daripada lemakpepejal. Ia harus dibekalkan dengan asid lemak penting (EPA) melalui diet harian kerana tubuh tidak menghasilkannya. Telur merupakan sumber EPA yang paling baik.

2) Ikan berminyak

Maksudnya bukan ikan yang digoreng dengan minyak yang banyak. Ikan berminyak ini adalah ikan seperti salmon, tuna, sardin dan makeral. Kaya dengan asid lemak yang dipanggil Omega 3. Ia adalah komponen lemak yang penting bagi meningkatkan daya pemikiran dan kecerdasan otak.( Jika anak2 tak suka makan ikan,boleh juga bagi dalam bentuk suplemen minyak ikan)


3) Soya
Soya mempunyai kandungan protin yang sangat tinggi. Protin yang terkandung dapat meningkatkan daya ingatan memori dan pertumbuhan tisu-tisu badan anak anda.

4) Kismis

Mengandungi zat besi yang membina darah dan memastikan oksigen disalurkan ke otak dengan lebih baik. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari.

5) Teh hijau dan teh hitam

Keduanya dapat memberi kesan positif terhadap penyakit alzheimer. Penyakit ini ialah sejenis penyakit yang berlaku akibat kehilangan fungsi mental dan daya ingatan. Kedua-dua teh ini menentang penyakit alzheimer dalam pelbagai cara.

6) Madu 

Dikenali sebagai raja segala ubat. Madu boleh menenangkan minda dan menghindarkan otak daripada penat berfikir.

7) Susu segar 

Mengandungi 3 unsur semulajadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk perkembangan otak dan badan. Susu sangat berguna untuk perkembangan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal.

8) Halia 

Halia mengandungi shogoal dan gingerol yang sangat mujarab untuk mengatasi masalah lupa. Selain dari itu bahan dalam halia juga mampu meneutralkan asid dalam perut dan meransang perembesan jus penghadaman.

9) Daging kambing 

Mengandungi zat besi dan potassium yang rendah kandungan mineralnya. Ia baik untuk meningkatkan daya hafazan.


10) Buah Delima
Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”

11) Kekacang 

Kandungan nutrisi seperti air, protin, karbohidrat, dan tenaga dalam kekacang amat rendah dan seimbang. Gajus, berangan, soya, pistachio dan kacang merah sangat baik untuk kecerdasan otak.



Bagi saya pula,anak-anak saya ada yang sukar nak makan beberapa jenis daripada makanan seperti yang dicadangkan tu.Jadi sebagai alternatifnya,saya memberikan anak-anak saya suplemen berbentuk serbuk dan kapsul yang mudah untuk diambil seperti minyak ikan yang kaya dengan omega 3 atau dikenali sebagai Omega Guard dan Meal Shakes  Shaklee.

Dua jenis suplemen ni,sangat membantu anak-anak saya focus apabila belajar dan ingatan mereka dalam pelajaran juga bertambah baik.

Saya memilih suplemen yang dijamin selamat,berkesan dan semulajadi bukan yang ada pewrna dan perasa tiruan,apatah lagi yang sintetik.

Saya mahu anak-anak saya menjadi pintar dan cerdas,jadi saya berusaha dengan member yang terbaik kepada mereka.

Anak sulung saya belajar di asrama.Bila di asrama, dia jauh dan saya memang tidak mampu nak mengawal makan dan minum dia di sana.

Jadi saya membekalkan dia Omega Guard dan Meal Shakes juga Chewable Vita C untuk dia makan sebagi tambahan kepada nutrisi untuk tubuh badan dan minda dia serta untuk keperluan imuniti dia agar tidak mudah dijangkiti sakit seperti demam,batuk dan selsema.



Alhamdulillah saya sangat berpuashati.

Jika anda pun mahu anak-anak anda sihat,cerdas dan pintar,saya cadangkan anda berikan anak-anak anda Omega Guard dan Meal shakes sebagai makanan tambahan.Ianya sangat baik dan menolong anak-anak kita lebih fokus bila belajar dan dapat bersaing dengan anak-anak orang lain. Lebih hebat lagi.

Makanan tambahan ini boleh diberi ketika anak-anak berusia setahun ke atas.


Jika anak nak anak-anak anda pintar dan cerdas macam anak-anak saya, atau lebih hebat lagi,cepat-cepatlah bertindak dengan mendapatkan Omega Guard dan Meal Shakes hari ini juga.

Nota kaki:Jika nak anak-anak pintar,ibu dan bapa haruslah memainkan peranan.Beri makanan dan pelajaran yang terbaik.Ajarkan dan didik dengan terbaik sedari dalam kandungan lagi.Insyaallah anak-anak kita pintar dan cerdas semuanya.


DISCLAIMER:
Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati, atau mencegah sebarang penyakit.

 
Pengedar Shaklee pilihan rakyat Malaysia
Jika anda perlukan sebarang konsultasi berkenaan produk Shaklee / menjana pendapatan dengan Shaklee/ menjadi ahli Shaklee / bekerja dari rumah, anda boleh hubungi saya

Puan Zainah Mukhtar
No ID : 1137968
Sms / WhatsApp: 019-2598492
FB: zainah mukhtar
FB Page: zaizamrich vitashop
 Pengedar Sah Shaklee di Bintulu, Sarawak.
COD Bintulu, Niah & Bekenu

Comments

Popular posts from this blog

Vivix buatkan kitaran haid kembali normal dan cyst mengecut

Wanita dan masalah haid tidak dapat dipisahkan. Wanita yang mengalamai kedatangan haid secara normal setiapa bulan adalah sangat beruntung dan dikategorikan sebagai wanita normal. Namun, ada juga wanita-wanita di luar sana yang mengalami kedatangan haid yang tidak normal atau tidak teratur. Keadaan seperti ini boleh mengundang pelbagai masalah kesihatan dan juga masalah kesuburan dan peluang untuk mendapat cahayamata bagi sesetengahnya. Tahukah anda yang pengambilan suplemen vivix dapat membantu anda yang mengalami masalah kedatangan haid yang tidak teratur ni. Saya suka nak kongsikan pengalaman seorang rakan saya yang mengalami masalah haid tidak teratur yang telah mencuba vivix sebagai ikhtiar beliau. Baca artikel asal di Supermomshakleestory [ MASALAH HAID TIDAK TERATUR HILANG DENGAN VITAMIN SHAKLEE ] . Assalamualaikum. Nama saya Rozila bt Ramli,berumur 32 tahun & saya adalah pengguna tegar produk Shaklee. Bermacam-macam produk Shaklee

SERIMUKA PANDAN

Serimuka Pandan Kuih talam serimuka pandan yang sedap ni resepi daripada Chef Asma.Saya panjangkan pula di sini. Saya memang pengemar kuih talam serimuka ni,anak-anak pun suka,lagi la bersemangat nak buat. Potong kecil2 senang nak makan. Resepi Talam Seri Muka Sumber: Chef Asma Dr Dapur: Damai Qalbu (Loyang 10x10x2") Bahan Lapisan Bawah: 500 gm beras pulut 250ml santan pekat (asal 300ml) 250 ml air (asal 300 ml) 1 1/2 sudu teh garam halus (asal 2 sudu besar) Cara: 1.Rendamkan pulut sekurang-kurangnya 4 jam.(pulut susu rendam 1 jam) 2.Basuh bersih dan toskan sehingga air kering. 3.Masukkan dalam loyang yang tidak berlubang dan kemudian masukkan santan pekat, air dan garam.Kacau rata dan kemudian kukus selama 30 minit. 4.Apabila pulut sudah masak, angkat dan gaul sehingga sebati. 5.Masukkan dalam loyang dan tekan padat. 6.Sapukan sedikit bancuhan lapisan atas.(adunan pandan) Bahan Lapisan Atas: Bahan A 250 gm gula kastor/

Set Kencing Tak Lawas Shaklee pilihan bijak!

Kencing Tak Lawas Kencing tidak lawas atau  dikenali sebagai Inkontinens Urinari (UI- urinary incontinence). Ia adalah dianggap normal bagi sesetengah orang oleh kerana mereka beranggapan ini bukanlah merupakan suatu penyakit. Memang benar, ia bukanlah suatu penyakit, tetapi ia merupakan tanda-tanda awal kepada suatu penyakit jika dibiarkan berlanjutan dan akan terus mengganggu gugat kesihatan dan kehidupan seseorang di kemudian hari nanti. H akikatnya sesiapa saja pernah mengalami pengalaman ini sekurang-kurangnya sekali seumur hidup tidak kira berapa pun usia mereka. Tanda-tanda penyakit kencing tak lawas Sakit di kemaluan bila hendak buang air kecil. Kerap terasa nak kencing tapi rasa tak puas kencing Air kencing terasa panas dan berasa pedih bila keluar Tak dapat tahan kencing. Tapi bila dah kencing rasa nak kencing lagi. Kesan daripada penyakit kencing tak lawas 1. Sakit di kemaluan bila hendak buang air kecil. 2. Kerap terasa nak kencing tapi rasa tak puas kencin