Skip to main content

11 jenis makanan perlu diambil oleh anak yang pintar sahaja

 
Sedari kecil dah ambil fast food,
macam mana nak jadi pintar ni?
Adalah agak mustahil bagi anak-anak zaman sekarang untuk menolak makanan seperti mi segera, keropok, gula-gula, ayam goreng atau burger serta airsoda. Pengambilan makanan yang sebegini jika diambil  secara berlebihan boleh memberi kesan buruk terhadap minda anak anda.

Anak anda akan mudah lesu, letih, mengantuk dan lemah ingatan.Jadi jika mahu anak-anak anda menjadi pintar,elakkan atau kurangkan memberi makanan yang tidak berkhasiat sebegitu. 

Anak pintar idaman ibu dan bapa.



Jika mahukan anak-anak menjadi pintar dan cerdas,anda boleh cuba memberi anak-anak anda makanan seperti:

1) Telur 

Terdapat bahagian utama didalam otak yang terdiri daripada lemakpepejal. Ia harus dibekalkan dengan asid lemak penting (EPA) melalui diet harian kerana tubuh tidak menghasilkannya. Telur merupakan sumber EPA yang paling baik.

2) Ikan berminyak

Maksudnya bukan ikan yang digoreng dengan minyak yang banyak. Ikan berminyak ini adalah ikan seperti salmon, tuna, sardin dan makeral. Kaya dengan asid lemak yang dipanggil Omega 3. Ia adalah komponen lemak yang penting bagi meningkatkan daya pemikiran dan kecerdasan otak.( Jika anak2 tak suka makan ikan,boleh juga bagi dalam bentuk suplemen minyak ikan)


3) Soya
Soya mempunyai kandungan protin yang sangat tinggi. Protin yang terkandung dapat meningkatkan daya ingatan memori dan pertumbuhan tisu-tisu badan anak anda.

4) Kismis

Mengandungi zat besi yang membina darah dan memastikan oksigen disalurkan ke otak dengan lebih baik. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari.

5) Teh hijau dan teh hitam

Keduanya dapat memberi kesan positif terhadap penyakit alzheimer. Penyakit ini ialah sejenis penyakit yang berlaku akibat kehilangan fungsi mental dan daya ingatan. Kedua-dua teh ini menentang penyakit alzheimer dalam pelbagai cara.

6) Madu 

Dikenali sebagai raja segala ubat. Madu boleh menenangkan minda dan menghindarkan otak daripada penat berfikir.

7) Susu segar 

Mengandungi 3 unsur semulajadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk perkembangan otak dan badan. Susu sangat berguna untuk perkembangan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal.

8) Halia 

Halia mengandungi shogoal dan gingerol yang sangat mujarab untuk mengatasi masalah lupa. Selain dari itu bahan dalam halia juga mampu meneutralkan asid dalam perut dan meransang perembesan jus penghadaman.

9) Daging kambing 

Mengandungi zat besi dan potassium yang rendah kandungan mineralnya. Ia baik untuk meningkatkan daya hafazan.


10) Buah Delima
Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”

11) Kekacang 

Kandungan nutrisi seperti air, protin, karbohidrat, dan tenaga dalam kekacang amat rendah dan seimbang. Gajus, berangan, soya, pistachio dan kacang merah sangat baik untuk kecerdasan otak.



Bagi saya pula,anak-anak saya ada yang sukar nak makan beberapa jenis daripada makanan seperti yang dicadangkan tu.Jadi sebagai alternatifnya,saya memberikan anak-anak saya suplemen berbentuk serbuk dan kapsul yang mudah untuk diambil seperti minyak ikan yang kaya dengan omega 3 atau dikenali sebagai Omega Guard dan Meal Shakes  Shaklee.

Dua jenis suplemen ni,sangat membantu anak-anak saya focus apabila belajar dan ingatan mereka dalam pelajaran juga bertambah baik.

Saya memilih suplemen yang dijamin selamat,berkesan dan semulajadi bukan yang ada pewrna dan perasa tiruan,apatah lagi yang sintetik.

Saya mahu anak-anak saya menjadi pintar dan cerdas,jadi saya berusaha dengan member yang terbaik kepada mereka.

Anak sulung saya belajar di asrama.Bila di asrama, dia jauh dan saya memang tidak mampu nak mengawal makan dan minum dia di sana.

Jadi saya membekalkan dia Omega Guard dan Meal Shakes juga Chewable Vita C untuk dia makan sebagi tambahan kepada nutrisi untuk tubuh badan dan minda dia serta untuk keperluan imuniti dia agar tidak mudah dijangkiti sakit seperti demam,batuk dan selsema.



Alhamdulillah saya sangat berpuashati.

Jika anda pun mahu anak-anak anda sihat,cerdas dan pintar,saya cadangkan anda berikan anak-anak anda Omega Guard dan Meal shakes sebagai makanan tambahan.Ianya sangat baik dan menolong anak-anak kita lebih fokus bila belajar dan dapat bersaing dengan anak-anak orang lain. Lebih hebat lagi.

Makanan tambahan ini boleh diberi ketika anak-anak berusia setahun ke atas.


Jika anak nak anak-anak anda pintar dan cerdas macam anak-anak saya, atau lebih hebat lagi,cepat-cepatlah bertindak dengan mendapatkan Omega Guard dan Meal Shakes hari ini juga.

Nota kaki:Jika nak anak-anak pintar,ibu dan bapa haruslah memainkan peranan.Beri makanan dan pelajaran yang terbaik.Ajarkan dan didik dengan terbaik sedari dalam kandungan lagi.Insyaallah anak-anak kita pintar dan cerdas semuanya.


DISCLAIMER:
Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati, atau mencegah sebarang penyakit.

 
Pengedar Shaklee pilihan rakyat Malaysia
Jika anda perlukan sebarang konsultasi berkenaan produk Shaklee / menjana pendapatan dengan Shaklee/ menjadi ahli Shaklee / bekerja dari rumah, anda boleh hubungi saya

Puan Zainah Mukhtar
No ID : 1137968
Sms / WhatsApp: 019-2598492
FB: zainah mukhtar
FB Page: zaizamrich vitashop
 Pengedar Sah Shaklee di Bintulu, Sarawak.
COD Bintulu, Niah & Bekenu

Comments

Popular posts from this blog

Sijil Halal Shaklee 2017

Nak makan atau nak guna sesuatu produk selalunya kita akan tanya ada sijil halal tak? Keselamatan dan keberkesanan produk dah jadi no 2 atau 3.  Betapa sangat dipentingkan kehalalan sesuatu produk. Sama jugak la vitamin shaklee ni pun kerap sangat orang tanya ada halal ke tidak, sebab ianya produk dari luarnegara. Ini kak zai kongsikan sijil halal shaklee yang dikeluarkan oleh pihak JAKIM sendiri. Sijil halal ni akan diperbaharui setiap tahun. Jadi usah ragu-ragu untuk guna pakai produk keluaran shaklee ya semua. Untuk lebih yakin boleh ke web HALAL MALAYSIA ni ya. Baca sendiri dan bertanya pada pihak yang sepatutnya bukan percaya pada cakap-cakap orang yang memgatakan produk shaklee ni takde halal dari Malaysia sebab ianya produk luarnegara bagai ya. Bukan hanya ada sijil halal yang patut dititikberatkan, keselamatan,keberkesanan dan jaminan dari syarikat juga wajar dititikberatkan sebelum menggunakan sesuatu produk. Dapatkan juga maklumat mengenai kajian dan ujian klinikal terhad...

Boleh pilih doktor wanita masa nak bersalin....menarik ni...

Assalamualaikum... Malam ni saya nak kongsi sedikit la dengan pembaca blog saya mengenai pemilihan doktor wanita masa nak melahirkan atau bersalin...boleh pilih ke?wow bestnyer.. Artikel di bawah ni saya petik daripada blog Dr Harlina sini . Boleh ke ibu-ibu yang bakal melahirkan memilih hanya doktor wanita sahaja yang akan menyambut kelahiran bayi mereka.  (kredit pic to Mr Google) Jom baca.... Dr Har akan menghurai pandangan mengikut corak soal dan jawab. Soalan (1) : Boleh tak pesakit meminta hanya doktor dan perawat perempuan sahaja yang dibolehkan membuat pemeriksaan organ reproduksi seperti VE (vaginal examination), buat calitan Pap dan semasa melahirkan kandungan? Jawapan (1) Tentu sekali boleh. Ini berpandukan prinsip etika perubatan : prinsip autonomi atau prinsip kebebasan pesakit sama ada bersetuju atau tidak mendapatkan rawatan, disamping memilih siapa yang merawat. Di Fakulti Perubatan UKM, melalui modul Perkembangan Kendiri dan Prof...

Macam mana nak hilangkan parut chicken pox dengan cepat

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua pengunjung blog Zai. Kali ni saya nak share satu testimoni baik punyer. Testimoni daripada suami Zai sendiri. Tahun lepas suami kena chicken pox di usia 43 tahun ok. Boleh bayangkan tak macam mana teruknya. Ramai yang kata kalau kena chicken pox masa dewasa teruk sangat dan terbukti teruk ( merujuk kepada kes suami Zai la). Satu badan dari kepala hingga hujung kaki semua naik biji chicken pox tu. Terlantar 3 hari tak bermaya tanpa makan ok. Parut hitam Jom baca sendiri pengalaman suami Zai ni macam mana dia hilangkan parut chicken pox dengan cepat, parut yang tumbuh melata di seluruh badan beliau...hihiii. Assalamualaikum , nama saya Zamri Rosli. Saya merupakan seorang Pensyarah di salah sebuah universiti tempatan di Bintulu, Sarawak. Saya nak berkongsi pengalaman saya menggunakan produk Shaklee ketika dijangkiti virus chicken pox pada tahun lepas. Pada 12 Oktober 2015 merupakan hari pertama saya dijangkiti virus chicken pox. Se...