Skip to main content

3 Tips Mudah Berhenti Merokok

Merokok membahayakan kesihatan dan semua orang tahu termasuk yang si perokok. Sekali sudah ketagih amatlah sukar mahu berhenti. Ketagihan merokok ni bukan senang nak lawan. Tapi kalau dah nekad bersungguh-sungguh nak berhenti jadi perokok tegar, dengan disiplin yang tinggi terhadap diri sendiri mesti boleh punya lah. Tak mustahil pun dan sudah ramai pun orang yang memang dah bebas daripada belenggu rokok! Ikuti 3 tips mudah berhenti merokok. 


tips mudah berhenti merokok, testimoni vivix bantu berhenti merokok
Tips Mudah Berhenti Merokok
Bagaimana Rokok Menyebabkan Ketagihan??

Dalam rokok terdapat sejenis bahan kimia yang dipanggil nicotine. Nikotin boleh sebabkan ketagihan bila masuk ke dalam paru-paru melalui asap tembakau yang kita hidu. Ini meningkatkan  sejenis bahan kimia dalam otak yang dipanggil neurotransmitters, yang berfungsi mengawal mood dan kelakuan. Salah satu neurotransmitters itu ialah dopamine, yang boleh memperbaiki mood dan mencetuskan perasaan seronok. Kesan daripada nikotine dalam tembakau inilah yang menyebabkan seseorang boleh ketagih dengan rokok.



3 Tips Mudah Berhenti Merokok


1.Tetapkan Reward Untuk Diri Sendiri

  • Untuk rasa lebih termotivasi, sediakan hadiah ataupun ganjaran untuk diri sendiri. Yang paling best ialah jumlah duit yang selalunya anda guna untuk beli rokok, boleh simpan dalam tabung. Mesti seronok bila tengok duit tu makin banyak. At the end of the day nanti boleh beli hadiah untuk diri sendiri.


2. Ingat, Berhenti Merokok Memanjangkan Hayat
  • Tidak merokok memberikan banyak manfaat kesihatan. Selepas 20 minit, degupan jantung kembali kepada normal, selepas 1 hari paras karbon monoksida dalam darah kembali ke paras asal, selepas 2 atau 3 minggu mengurangkan risiko diserang sakit jantung dan dalam tempoh jangka panjang, mengurangkan risiko diserang kanser paru-paru dan pelbagai kanser lain.


3. Pengambilan Antioksidan Kuat
  • Merokok menghasilkan radikal bebas yang merosakkan sel dalam tubuh. Walau bagaimanapun, antioksidan yang sangat kuat boleh melindungi sel dan tisu tubuh dengan cara mencari dan menyerang radikal bebas sebelum kerosakan sel berlaku. Namun begitu, pemakanan yang kita ambil seharian mungkin tak mengandungi kandungan antioksidan yang cukup yang diperlukan badan.


 Kesan Buruk Akibat Ketagih Rokok


Suka juga Zai nak share akan  keburukan merokok ni tapi antaranya yang biasa kita dengar ialah:

  • Stroke
  • Masalah dalam mulut – periodontitis (gusi rosak), mulut berbau, gigi rosak
  • Serangan jantung
  • Masalah pernafasan – sesak nafas, jangkitan pada organ dan saluran pernafasan
  • Kanser paru-paru
  • Masalah kesuburan – mati pucuk, kualiti sperma rendah, mengurangkan libido (nafsu seks)
  • Badan dan rambut berbau busuk
  • Menjejaskan kesihatan orang sekeliling (perokok sekunder) yang turut menghidu asap rokok
  • Menjejaskan perkembangan janin dalam kandungan
  • Memburukkan lagi masalah kesihatan lain seperti kencing manis, asthma, darah tinggi dan sebagainya

testimoni vivix shaklee, vivix
Vivix Shaklee



Vivix Antioksidan Hebat Daripada Bahan Botani Bantu 

Berhenti Merokok Cara Semulajadi!


ApakahVivix ni? Seperti yang pernah saya kongsikan sebelum ni dalam entry Tonik Antipenuaan Hebat Vivix Pelihara Kesihatan Keseluruhan, Cegah dan Kawal Penyakit Kronik, Vivix adalah cecair tonik pekat yang dibuat daripada gabungan bahan botani seperti anggur Muscadine, Polygonum Cuspidatum, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu.

Vivix mengandungi polifenol dan resveratrol yang kaya dengan sifat antioksidan untuk melawan radikal bebas. Dengan hanya sesudu teh sehari saja produk Shaklee yang paling eksklusif ni mampu melindungi sel dan tisu dalam tubuh hingga ke peringkat DNA. Vivix memberikan banyak manfaat kesihatan keseluruhan antaranya memperbaiki darah tinggi, mengawal kencing manis, mencegah kanser, meningkatkan tenaga dan banyak lagi.

Untuk tujuan berhenti merokok pula, dah ramai yang cuba berikhtiar dengan Vivix. Ada macam-macam feedback yang dah diterima dan ada yang dah berjaya stop smoking for good!



Testimoni Berhenti Merokok Dengan Vivix!

 
tips berhenti merokok, vivix bantu untuk berhenti merokok, testimoni vivix untuk berhenti merokok
Testimoni vivix bantu berhenti merokok

tips berhenti merokok, vivix bantu berhenti merokok, testimoni vivix untuk berhenti merokok
Testimoni vivix bantu berhenti merokok

tips berhenti merokok, testimoni vivix berhenti merokok, vivix untuk berhenti merokok
Testimoni Vivix Bantu Berhenti Merokok



Alhamdulillah, bila ada kesedaran dan kemahuan untuk berhenti merokok maka mudahlah ia. Tiada apa yang mustahil jika anda sendiri sanggup dan bertekad mahu berhenti demi masa depan kesihatan anda dan ahli keluarga anda. Jom berhenti merokok!


Sekiranya anda berminat mahu dapatkan produk terbaik Shaklee ini anda boleh lah

Hubungi Saya Zainah Mukhtar
FB Personal : zainah mukhtar | ID 1137968| Call/SMS/WhatsApp : 019-2598492 | ig: harihari_vitamin

Bagi yang berada di kawasan Bintulu Sarawak atau di kawasan yang berdekatan boleh lah COD dan dapatkan dari saya Pengedar Shaklee Di Bintulu Sarawak. Stok sentiasa ADA untuk anda dan Insya Allah servis TERBAIK hanya untuk anda



Comments

Popular posts from this blog

Vivix buatkan kitaran haid kembali normal dan cyst mengecut

Wanita dan masalah haid tidak dapat dipisahkan. Wanita yang mengalamai kedatangan haid secara normal setiapa bulan adalah sangat beruntung dan dikategorikan sebagai wanita normal. Namun, ada juga wanita-wanita di luar sana yang mengalami kedatangan haid yang tidak normal atau tidak teratur. Keadaan seperti ini boleh mengundang pelbagai masalah kesihatan dan juga masalah kesuburan dan peluang untuk mendapat cahayamata bagi sesetengahnya. Tahukah anda yang pengambilan suplemen vivix dapat membantu anda yang mengalami masalah kedatangan haid yang tidak teratur ni. Saya suka nak kongsikan pengalaman seorang rakan saya yang mengalami masalah haid tidak teratur yang telah mencuba vivix sebagai ikhtiar beliau. Baca artikel asal di Supermomshakleestory [ MASALAH HAID TIDAK TERATUR HILANG DENGAN VITAMIN SHAKLEE ] . Assalamualaikum. Nama saya Rozila bt Ramli,berumur 32 tahun & saya adalah pengguna tegar produk Shaklee. Bermacam-macam produk Shaklee

SERIMUKA PANDAN

Serimuka Pandan Kuih talam serimuka pandan yang sedap ni resepi daripada Chef Asma.Saya panjangkan pula di sini. Saya memang pengemar kuih talam serimuka ni,anak-anak pun suka,lagi la bersemangat nak buat. Potong kecil2 senang nak makan. Resepi Talam Seri Muka Sumber: Chef Asma Dr Dapur: Damai Qalbu (Loyang 10x10x2") Bahan Lapisan Bawah: 500 gm beras pulut 250ml santan pekat (asal 300ml) 250 ml air (asal 300 ml) 1 1/2 sudu teh garam halus (asal 2 sudu besar) Cara: 1.Rendamkan pulut sekurang-kurangnya 4 jam.(pulut susu rendam 1 jam) 2.Basuh bersih dan toskan sehingga air kering. 3.Masukkan dalam loyang yang tidak berlubang dan kemudian masukkan santan pekat, air dan garam.Kacau rata dan kemudian kukus selama 30 minit. 4.Apabila pulut sudah masak, angkat dan gaul sehingga sebati. 5.Masukkan dalam loyang dan tekan padat. 6.Sapukan sedikit bancuhan lapisan atas.(adunan pandan) Bahan Lapisan Atas: Bahan A 250 gm gula kastor/

Boleh pilih doktor wanita masa nak bersalin....menarik ni...

Assalamualaikum... Malam ni saya nak kongsi sedikit la dengan pembaca blog saya mengenai pemilihan doktor wanita masa nak melahirkan atau bersalin...boleh pilih ke?wow bestnyer.. Artikel di bawah ni saya petik daripada blog Dr Harlina sini . Boleh ke ibu-ibu yang bakal melahirkan memilih hanya doktor wanita sahaja yang akan menyambut kelahiran bayi mereka.  (kredit pic to Mr Google) Jom baca.... Dr Har akan menghurai pandangan mengikut corak soal dan jawab. Soalan (1) : Boleh tak pesakit meminta hanya doktor dan perawat perempuan sahaja yang dibolehkan membuat pemeriksaan organ reproduksi seperti VE (vaginal examination), buat calitan Pap dan semasa melahirkan kandungan? Jawapan (1) Tentu sekali boleh. Ini berpandukan prinsip etika perubatan : prinsip autonomi atau prinsip kebebasan pesakit sama ada bersetuju atau tidak mendapatkan rawatan, disamping memilih siapa yang merawat. Di Fakulti Perubatan UKM, melalui modul Perkembangan Kendiri dan Profesio