Skip to main content

Kenapa Suplemen Penting?

Kenapa kita semua perlukan suplemen atau vitamin tambahan? Kenapa suplemen penting? Mereka yang prihatin dengan kesihatan dan gaya hidup sihat pastinya akan memilih untuk amalkan suplemen.
.


Suplemen atau vitamin tambahan pada hari ini merupakan satu keperluan dan bukan lagi pilihan. Lihat saja pada lambakan makanan tambahan di pasaran sekarang. Ramai yang sudah sedar akan keperluan suplemen pada kesihatan.

Memang kita semua perlukan suplemen untuk kekal sihat. Tak semua jenis nutrisi kita dapat dalam makanan seharian kita. Ini kerana ada yang memilih makan ikut selera, ada yang tak makan sayur, ada yang tak makan protein..so macam mana nak lengkap semua nutrisi?

Kenapa suplemen PERLU?

Makanan kita hari ini dah banyak dicemari oleh bahan-bahan kimia berbahaya. 
( untuk ketahanan produk apabila nak dipasarkan bahan kimia akan diguna untuk beri nyawa yang panjang pada buah/sayur dll)..bahan-bahan ini akan menjadi toksik dalam badan jika badan tak berjaya keluarkan..lama-lama kena sakit kanser bagai

Khasiat tanaman pun dah tak macam dulu. Tanah dah berkurang dia punyer mineral bagai tu. Tanam sayur sendiri pun ramai yang guna baja dan racun serangga...so pikir la sendiri

Tak semua orang mampu nak beli makanan organik bagai sebab harga. Suplemen lebih murah..jangan marahhh

Badan kita pun tak boleh hasilkan sesetengah jenis vitamin macam vitamin c. Nak kena ambil dari makanan harian. Sehari nak kena makan banyak sumber kaya vitamin c. 

Sanggup ke nak telan banyak2 buah oren dalam sehari? Itu contoh.

Better telan juga suplemen vitamin c mac Vitamin C SR tu 1 tablet bersamaan 7 setengah biji oren. Amik 1/2 biji sehari dah boleh isi lompong-lompong mana yang kekurangan tu.

Bila kita semakin berusia, kebupayaan badan untuk menyerap zat makanan pun makin berkurang. 

Sesetengah jenis zat pun akan semakin menyusut mengikut umur. Jadi di sinilah pentingnya peranan suplemen kepada kita.

Tak kira orang sihat ke orang sakit ke memang perlu suplemen ni. Suplemen makanan tambahan yang boleh bantu memcukupkan nutrisi dalam badan kita. Ianya bukan kehendak tetapi dah menjadi satu KEPERLUAN untuk diamalkan.

Orang sakit lagi perlu amik suplemen sebab sel2 dalam badan dah banyak rosak dan perlu nutrisi untuk baiki dan lindungi sel2 dari kerosakan oleh radikal bebas.

Nutrisi adalah makanan kepada sel. Bukan makan ikut sedap mulut jer.

Apa-apa pun kena cari ilmu dari yang pakar macam dengan Nutritionist kerana kalau anda bertanya doktor yang bukan pakar dalam bidang pemakanan, anda tak akan dapat info yang betul.

Bidang dan kepakaran berbeza dah pasti ilmunya berbeza. Ilmu Allah itu luas..tuntulah ia dan berlapang dada dengan mereka yang lebih pakar dalam bidangnya.

Oh ya, pastikan anda memilih suplemen yang sudah terbukti selamat melalui ujian klinikal dan juga kajian yang betul-betul diiktiraf. Jangan terpedaya dengan iklan dan janji manis pengeluar produk. Apatah lagi yang over claim produk mereka boleh mengubati atau merawat, padahal tiada pun bukti ujian klinikal yang diiktiraf.



Ada kajian yang dibuat memdapati mereka yang mengamalkan suplemen mempunyai rekod kesihatan yang lebih buruk dari yang tidak mengamalkan suplemen.

Tetapi Shaklee berbeza sangat. Anda boleh lihat sendiri keputusan kajian yang sudah diiktiraf dan dipubliah kepada umum. Boleh search landmark study untuk info yang lebih detail.


Kami memilih Shaklee kerana jaminan ianya SELAMAT, BERKESAN dan SEMULAJADI. Jika anda mahu info mengenai produk shaklee boleh terus hubungi saya.

Pengedar Shaklee | Zainah Mukhtar | 019-2598492

Comments

Popular posts from this blog

Vivix buatkan kitaran haid kembali normal dan cyst mengecut

Wanita dan masalah haid tidak dapat dipisahkan. Wanita yang mengalamai kedatangan haid secara normal setiapa bulan adalah sangat beruntung dan dikategorikan sebagai wanita normal. Namun, ada juga wanita-wanita di luar sana yang mengalami kedatangan haid yang tidak normal atau tidak teratur. Keadaan seperti ini boleh mengundang pelbagai masalah kesihatan dan juga masalah kesuburan dan peluang untuk mendapat cahayamata bagi sesetengahnya. Tahukah anda yang pengambilan suplemen vivix dapat membantu anda yang mengalami masalah kedatangan haid yang tidak teratur ni. Saya suka nak kongsikan pengalaman seorang rakan saya yang mengalami masalah haid tidak teratur yang telah mencuba vivix sebagai ikhtiar beliau. Baca artikel asal di Supermomshakleestory [ MASALAH HAID TIDAK TERATUR HILANG DENGAN VITAMIN SHAKLEE ] . Assalamualaikum. Nama saya Rozila bt Ramli,berumur 32 tahun & saya adalah pengguna tegar produk Shaklee. Bermacam-macam produk Shaklee

SERIMUKA PANDAN

Serimuka Pandan Kuih talam serimuka pandan yang sedap ni resepi daripada Chef Asma.Saya panjangkan pula di sini. Saya memang pengemar kuih talam serimuka ni,anak-anak pun suka,lagi la bersemangat nak buat. Potong kecil2 senang nak makan. Resepi Talam Seri Muka Sumber: Chef Asma Dr Dapur: Damai Qalbu (Loyang 10x10x2") Bahan Lapisan Bawah: 500 gm beras pulut 250ml santan pekat (asal 300ml) 250 ml air (asal 300 ml) 1 1/2 sudu teh garam halus (asal 2 sudu besar) Cara: 1.Rendamkan pulut sekurang-kurangnya 4 jam.(pulut susu rendam 1 jam) 2.Basuh bersih dan toskan sehingga air kering. 3.Masukkan dalam loyang yang tidak berlubang dan kemudian masukkan santan pekat, air dan garam.Kacau rata dan kemudian kukus selama 30 minit. 4.Apabila pulut sudah masak, angkat dan gaul sehingga sebati. 5.Masukkan dalam loyang dan tekan padat. 6.Sapukan sedikit bancuhan lapisan atas.(adunan pandan) Bahan Lapisan Atas: Bahan A 250 gm gula kastor/

Boleh pilih doktor wanita masa nak bersalin....menarik ni...

Assalamualaikum... Malam ni saya nak kongsi sedikit la dengan pembaca blog saya mengenai pemilihan doktor wanita masa nak melahirkan atau bersalin...boleh pilih ke?wow bestnyer.. Artikel di bawah ni saya petik daripada blog Dr Harlina sini . Boleh ke ibu-ibu yang bakal melahirkan memilih hanya doktor wanita sahaja yang akan menyambut kelahiran bayi mereka.  (kredit pic to Mr Google) Jom baca.... Dr Har akan menghurai pandangan mengikut corak soal dan jawab. Soalan (1) : Boleh tak pesakit meminta hanya doktor dan perawat perempuan sahaja yang dibolehkan membuat pemeriksaan organ reproduksi seperti VE (vaginal examination), buat calitan Pap dan semasa melahirkan kandungan? Jawapan (1) Tentu sekali boleh. Ini berpandukan prinsip etika perubatan : prinsip autonomi atau prinsip kebebasan pesakit sama ada bersetuju atau tidak mendapatkan rawatan, disamping memilih siapa yang merawat. Di Fakulti Perubatan UKM, melalui modul Perkembangan Kendiri dan Profesio