Skip to main content

Petua hamil dengan cara moden

Kau ni bila nak ada anak? Kahwin dah lama, ada masalah ker?  Wah,soalan maut yang selalu diajukan kepada pasangan yang belum mempunyai anak dan telah lama berkahwin. Makan hati la pasangan yang kena tu...sabarlah ya. Tak semua orang faham akan masalah yang kita alami.

Rezeki anak adalah urusan Allah,siapalah kita nak mempertikaikannya. Namun,kita disuruh berusaha dan berikhtiar ke arah mempunyai anak. Selebihnya biar Allah tentukan dan bukannya berserah tanpa berbuat apa-apa.

Perlu juga anda tahu serba sedikit mengenai masalah lambat hamil ni jka anda belum tahu. Semoga lebih senang bagi anda dan pasangan untuk berusaha dan mencari ikhtiar selepas ini. 

Saya kongsikan serba sedikit info yang saya dapat melalui bacaan saya. Saya kongsikan di sini pula.Semoga memberi manfaat.

Antara penyebab biologi sukar hamil di kalangan wanita:

  • Tiub fallopian tersumbat
  • Endometriosis
  • Mempunyai hormon prolaktin yang tinggi (prolaktin ialah hormon penghasilan susu yang mengganggu penghasilan telur)
  • Menghidap PCOS (mempunyai hormon kelelakian yang tinggi menyebabkan telur tidak matang)
  • Masalah hormon
  • Tumor pituitari yang mengganggu penghasilan telur
  • Menopous sebelum waktunya
  • Masalah tiroid
  • Fibroid

Penyebab biologi di kalangan lelaki:

  • Jangkitan kuman atau penyakit yang dihidapi sewaktu kecil yang merencatkan sistem pembiakan
  • Jangkitan kuman akibat penyakit kelamin dari hubungan seksual
  • Menghidap azoopsermia iaitu testis yang tidak berfungsi untuk menghasilkan sperma
  • Menghidap hernia
  • Gangguan hormon
  • Salur sperma tersumbat
  • Mati pucuk, lemah tenaga batin, dsb

Penyebab dari faktor luaran (lelaki dan wanita):

  •  Hubungan seksual di luar waktu kesuburan
  • Stress dan tekanan
  • Pemakanan yang tidak sihat
  • Kekurangan zat
  • Amalan merokok atau meminum alkohol
  • Mengambil terlalu banyak ubat-ubatan (drug)
  • Terdedah kepada pencemaran
  • Terlalu kurus atau terlalu gemuk

Kepada pasangan suami isteri yang mengahadapi masalah secara biologi,adalah dinasihatkan untuk mendapatkan khidmat pakar dalam bidang reproduktif, agar masalah anda berdua dapat diselesaikan secara medikal. Jika tanya saya pun saya tak tahu,sebab saya bukan pakar..hianya masalah dalaman....hihiii

Sekiranya tiada masalah biologi, peluang untuk anda cepat dapat anak adalah cerah. Namun, anda dinasihatkan untuk untuk mengubah cara hidup anda kea rah yang lebih sihat.

Bersenam dan beriadah bukan sahaja menyihatkan badan, malah memberi kesegaran minda. Badan yang sihat dan minda yang tenang dapat menurunkan paras stress dan seterusnya menolong meningkatkan hormon kesuburan anda.

Mengelakkan pencemaran.Mungkin kita tidak dapat lari dari pencemaran, terutama pencemaran udara. Setidak-tidaknya anda boleh mulakan dengan berhenti merokok jika anda atau pasangan anda adalah seorang perokok.

Mengambil makanan seimbang dan berkhasiat. Elakkan makanan berlemak dan berkolestrol tinggi.

Mengambil supplement (vitamin & mineral) untuk menambah kesuburan.Ya, kesuburan boleh ditingkatkan dengan pengambilan supplement.Antaranya adalah seperti berikut:

  • Vita-Lea - kesuburan wanita banyak dipengaruhi oleh vitamin A. Jadi untuk cepat dapat anak, seorang wanita (lelaki juga) harus melengkapkan diri dengan mula mengambil multivitamin dan multimineral. Kenapa kena ambil multi? Sebab ia membekalkan vitamin dan mineral perlu dalam kehidupan kita seharian demi memastikan kesihatan berada di tahap optimum. Untuk pengetahuan anda, mangan dan magnesium di dalam Vita-Lea membantu ereksi bagi lelaki.
  • B Complex – Vitamin2 B3, B6 dan B12 memainkan peranan penting dalam memulihkan tenaga (menukar makanan kepada tenaga). Penting bagi anda yang hidup dalam keadaan sibuk, selepas kerja di pejabat yang memenatkan, anda memerlukan tenaga untuk bersama dengan suami/isteri.Vitamin B12 juga berperanan dalam memperbanyakkan jumlah sperma.
  • Vitamin C - Sebagai vitamin yang menjaga kesegahan sel, vitamin C juga berfungsi menghasilkan sel sperma yang sihat. Sperma yang tidak sihat, lembik, lembab akan menghadapi masalah untuk bersenyawa dengan sel ovum.Tak cukup power nak menembusi sel ovum…hihiii
  • Vitamin E & Selenium - Ianya bekerja bersama2 dengan vitamin C sebagai anti oksidan. Radikal bebas dalam tubuh mampu merosakkan sperma dan ovum. Jadi bagi menjaga kualiti sperma, seseorang lelaki harus mengambil vitamin E dalam kadar yang mencukupi. Selenium lengkap dalam Vita E Shaklee, untuk membantu pergerakan sperma agar lebih tangkas dan bergaya.
  • Omega Guard – Omega 3 dan Omega 6 meningkatkan kelicinan pergerakan sperma bagi memudahkan persenyawaan.
  • Zinc - meningkatkan hormon testosteron dan bilangan sperma.
  • Alfalfa – membantu mengatur pusingan haid, masalah keputihan dan masalah kewanitaan.

Macam banyak jer kena ambil kan? Memanglah kalau nak ambil semua mungkin terlalu banyak, jadi untuk anda yang mahu mencuba, ikhtiar untuk cepat dapat anak, saya cadangkan ambil supplement di bawah sebagai permulaan.

Untuk Suami : Set A (vitalea+b complex+vita C) bersama Vita-E dan Zinc

Untuk Isteri : Set A (vitalea+b complex+vita C) atau Set B (vitalea+b complex+vita C+alfalfa) bersama vita-E

Sebenarnya anda boleh berkongsi vitamin C, B Comp dan Vitalea dengan pasangan anda,tak perlu beli asing2 pun,kecuali zinc, vita E dan Alfalfa.

DISCLAIMER:
Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati, atau mencegah sebarang penyakit.

Jimat 20% daripada harga runcit dengan mendaftar sebagai ahli/pengedar sah Shaklee.
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Bintulu, saya merupakan pengedar sah Shaklee sekitar Bintulu, Sarawak.

Puan Zainah Mukhtar
No ID : 1137968
Sms / WhatsApp: 019-2598492
FB: zainah mukhtar
FB Page: zaizamrich vitashop
Pengedar Sah Shaklee di Bintulu, Sarawak.
COD Bintulu, Niah & Bekenu

Comments

Popular posts from this blog

Vivix buatkan kitaran haid kembali normal dan cyst mengecut

Wanita dan masalah haid tidak dapat dipisahkan. Wanita yang mengalamai kedatangan haid secara normal setiapa bulan adalah sangat beruntung dan dikategorikan sebagai wanita normal. Namun, ada juga wanita-wanita di luar sana yang mengalami kedatangan haid yang tidak normal atau tidak teratur. Keadaan seperti ini boleh mengundang pelbagai masalah kesihatan dan juga masalah kesuburan dan peluang untuk mendapat cahayamata bagi sesetengahnya. Tahukah anda yang pengambilan suplemen vivix dapat membantu anda yang mengalami masalah kedatangan haid yang tidak teratur ni. Saya suka nak kongsikan pengalaman seorang rakan saya yang mengalami masalah haid tidak teratur yang telah mencuba vivix sebagai ikhtiar beliau. Baca artikel asal di Supermomshakleestory [ MASALAH HAID TIDAK TERATUR HILANG DENGAN VITAMIN SHAKLEE ] . Assalamualaikum. Nama saya Rozila bt Ramli,berumur 32 tahun & saya adalah pengguna tegar produk Shaklee. Bermacam-macam produk Shaklee

SERIMUKA PANDAN

Serimuka Pandan Kuih talam serimuka pandan yang sedap ni resepi daripada Chef Asma.Saya panjangkan pula di sini. Saya memang pengemar kuih talam serimuka ni,anak-anak pun suka,lagi la bersemangat nak buat. Potong kecil2 senang nak makan. Resepi Talam Seri Muka Sumber: Chef Asma Dr Dapur: Damai Qalbu (Loyang 10x10x2") Bahan Lapisan Bawah: 500 gm beras pulut 250ml santan pekat (asal 300ml) 250 ml air (asal 300 ml) 1 1/2 sudu teh garam halus (asal 2 sudu besar) Cara: 1.Rendamkan pulut sekurang-kurangnya 4 jam.(pulut susu rendam 1 jam) 2.Basuh bersih dan toskan sehingga air kering. 3.Masukkan dalam loyang yang tidak berlubang dan kemudian masukkan santan pekat, air dan garam.Kacau rata dan kemudian kukus selama 30 minit. 4.Apabila pulut sudah masak, angkat dan gaul sehingga sebati. 5.Masukkan dalam loyang dan tekan padat. 6.Sapukan sedikit bancuhan lapisan atas.(adunan pandan) Bahan Lapisan Atas: Bahan A 250 gm gula kastor/

Set Kencing Tak Lawas Shaklee pilihan bijak!

Kencing Tak Lawas Kencing tidak lawas atau  dikenali sebagai Inkontinens Urinari (UI- urinary incontinence). Ia adalah dianggap normal bagi sesetengah orang oleh kerana mereka beranggapan ini bukanlah merupakan suatu penyakit. Memang benar, ia bukanlah suatu penyakit, tetapi ia merupakan tanda-tanda awal kepada suatu penyakit jika dibiarkan berlanjutan dan akan terus mengganggu gugat kesihatan dan kehidupan seseorang di kemudian hari nanti. H akikatnya sesiapa saja pernah mengalami pengalaman ini sekurang-kurangnya sekali seumur hidup tidak kira berapa pun usia mereka. Tanda-tanda penyakit kencing tak lawas Sakit di kemaluan bila hendak buang air kecil. Kerap terasa nak kencing tapi rasa tak puas kencing Air kencing terasa panas dan berasa pedih bila keluar Tak dapat tahan kencing. Tapi bila dah kencing rasa nak kencing lagi. Kesan daripada penyakit kencing tak lawas 1. Sakit di kemaluan bila hendak buang air kecil. 2. Kerap terasa nak kencing tapi rasa tak puas kencin