Skip to main content

Tanda-Tanda Dan Punca-Punca Sakit Batu Karang

Tahukah Anda Apakah Punca Terjadinya Batu Karang? Apa Pula Tanda-Tanda Sudah Terjadinya Batu Karang?




Batu karang  adalah penyakit yang selalu terjadi di kalangan lelaki yang mana nisbah lelaki : perempuan ialah 3 : 1. Lebih kurang 50% pesakit yang pernah kena batu karang, akan berulang dalam tempoh 10 tahun. Oleh itu, segala langkah pencegahan patut diambil dari awal lagi seperti mengenali tanda-tanda batu karang jika ia mula menyerang dan punca-punca penyebab terjadinya batu karang.

Punca Batu Karang


  • Kurang minum air kosong, yang mana menyebabkan air kencing jadi pekat.
  • Faktor Genetik / keturunan
  • Lebih Berat Badan / Obesiti
  • Pengambilan ubat ubatan seperti Diuretics ( ubat buang air kencing contohnya pesakit Hypertension), dan pil yang mengandungi Calcium seperti pil antacid (utk gastrik).
  • Penyakit berikut juga meningkatkan risiko –
  • arthritis ( sakit sendi), gout ( tinggi uric acid) , jangkitan saluran kencing, Darah tinggi, Hyperparathyroidism (penyakit terlebih hormon parathyroid).
  • Mereka yang banyak makan daging merah.




Tanda Tanda Batu Karang


Tanda- tanda anda ada batu karang bergantung kepada di kawasan mana kedudukannya:

1- Batu karang di dalam buah pinggang
Rasa sakit /rasa sengal di kawasan “flank”. Kencing berdarah.

2- Batuk karang di kawasan proximal ureter ( permulaan salur ureter) dan kawasan middle ureter (pertengahan salur ureter)
Rasa sakit / sengal di kawasan flank , rasa ‘ renal colic’, rasa sakit di bahagian hadapan abdomen.
Apa itu renal colic? – rasa sakit di sekitar kawasan flank membawa ke hadapan abdomen, sakit yang boleh merebak ke kelengkang atau belakang badan, di sertai rasa loya / dan muntah.Renal colic ni ada ‘ wave pattern’, iaitu sakit nya datang dan pergi.

3- Batu karang di kawasan distal ureter (penghujung salur ureter)
Rasa sakit renal colic, kerap kencing, kencing tak lawas, sakit masa kencing, flank pain. Sakit boleh juga merebak rasa nya ke kawasan hujung penis (lelaki) / kawasan sekitar labia, bibir faraj (perempuan).

4. Ada juga batu karang yang tiada simptom langsung. Di temui secara tak sengaja bila di buat pemeriksaan XRay / CT Scan (utk tujuan lain).


CADANGAN SUPLEMEN UNTUK BANTU MASALAH BATU KARANG


Vivix adalah suplemen anti radang yang sangat baik untuk mengurangkan keradangan yang disebabkan oleh radikal bebas yang boleh menyebabkan pembentukan batu karang. Vivix juga suplemen anti penuaan yang terbaik di dunia yang terbukti boleh mengurangkan risiko penyakit kronik.

B-Complex ini bersifat anti stress dan menenangkan serta memberi tenaga. Ia membantu menurunkan bahan oksalat (oxalate) yang membentuk batu karang

Vitamin C Sustained Released membantu meningkatkan keasidan dalam urin kerana batu karang tidak mudah terbentuk dalam urin yang berasid.

Ostematrix sangat diperlukan bagi mencukupkan jumlah kalsium dalam tubuh agar dapat mencegah tahap oksalat meningkat sekiranya pengambilan kalsium tak mencukupi.

Alfalfa complex ini sesuai untuk mengurangkan infeksi dan inflamasi yang berlaku akibat batu karang.

Omega Guard Minyak ikan boleh mengelakkan pembentukan batu karang kerana mengandungi lemak omega 3 yang tinggi. Ia dapat mengurangkan pengkumuhan kalsium melalui buah pinggang dan meningkatkan kandungan citrate di dalam air kencing.

TESTIMONI SAKIT BATU KARANG SEMBUH SETELAH AMALKAN SUPLEMEN SHAKLEE

TESTIMONI : AKMAL MUSTAFA
.
[SAKIT BATU KARANG SEMBUH SELEPAS AMALKAN VIVIX]
.
Assalamualaikum W.B.T. Nama saya Akmal Mustafa dan berumur 28 tahun. Saya seorang suri rumah, mempunyai 3 orang anak dan kini menetap di Terengganu. Saya pernah mengalami masalah sakit kencing sejak dari bangku sekolah. Seingat saya ketika saya di tingkatan tiga.
.
Penyakit tersebut berlarutan untuk jangka masa yang agak lama. Hinggalah apabila saya berkahwin pada tahun 2008. Kesakitan yang saya alami semakin teruk. Saya mula tahu saya menghidap batu karang apabila terjadi insiden selepas saya mengurut perut dengan bidan, pada hari yang sama saya merasa sakit yang terlampau dahsyat.
.
Seperti ada sesuatu yang tajam seolah menghiris bahagian peranakan seta saluran kencing saya hingga menyebabkan saya menggelupur kesakitan. Bahkan saya tak mampu untuk berjalan kerana terlampau sakit. Suami saya terpaksa menggendong saya ke hospital kerana keadaan saya yang tak mampu untuk berjalan.
.
Bermula dari situ doktor melakukan scan dan test urine dan dapat detect saya mengalami batu karang. Ini berlarutan sehingga saya merasa sakit dalam saluran kencing, sakit ketika bersama suami, rahim bengkak dan jangkitan kuman. Saya mengalami perkara ini sejak berumur 15tahun. Selain ubat hospital saya ada berikhtiar dengan ubatan kampung. Minum rebusan akar kayu dan ubat homeopathy.
.
Tapi kesannya saya mengalami pening yang melampau serta saya juga terpaksa berjumpa pakar ENT kerana ubat yang saya makan menyebabkan dalaman saya kepanasan hingga memberi effect telinga saya sakit dan berdengung.
.
Doktor sarankan saya berhent dan mencadangkan saya supaya makan ubatan yang telah ditetapkan dos pengambilan yang betul. Akhirnya saya stop dan selepas itu hanya menggunakan suplemen Shaklee. Saya berikhtiar dengan produk Shaklee selepas hasil pencarian di internet.
.
Pada mulanya saya hanya mengambil Alfalfa Complex dan Garlic sebagai langkah untuk mencegah kencing kotor. Alhamdulilah sekitar 1 minggu konsisten saya dapat kesan positif. Sakit bertahun yang saya alami dan bergantung dengan pil killer untuk tahan kesakitan hilang! Lepas tu saya mula ambil tambahan vitamin lain seperti Ostematrix dan Vita-C. Then saya buat pemeriksaan doktor untuk kepastian, sakit kencing saya hilang, kencing kotor pun pulih, rahim dah tak bengkak. Tapi batu karang masih ada.
.
Kemudian saya mula membeli tambahan vitamin sebab saya nk kesan yang extra. Saya nak hilangkan terus batu karang. Saya mula minum Vivix. Alhamdulilah. Bersyukur sgt asbab sebotol Vivix yang saya minum, hasil pemeriksaan doktor batu karang saya hilang! Doktor pun terkejut dan tanya apa yang saya amalkan. Saya bawa botol Vivix dan tunjuk pada doktor. Doktor nasihatkan saya untuk terus amalkan pengambilan nutrisi yg sihat untuk mencegah batu karang dari terbentuk kembali. Saya mula beli Vivix selepas daftar sebagai ahli Shaklee.
.
Saya tahu tentang Vivix hasil dari research dan produk study serta mencari testimoni pengguna Vivix. Saya mengambil sesudu kecil sekali sehari. Saya juga turun mengambil suplemen Shaklee lain seperti Garlic, Alfalfa, Garlic, Vita-C dan Ostematrix. Antara hyling crysis yang saya alami ialah letih dan mengantuk, kencing menjadi sangat kuning dan beransur bersih dari hari ke hari. Oleh kerana saya menyusukan anak, hari pertama dan kedua baby kurang menyusu, mungkin ada perubahan pada rasa. Tapi saya lebihkan minum air putih. Sesudu Vivix sehari saya bahagikan untuk pengambilan 3 hari supaya kandungannya dapat balance dgn tubuh saya.
.
Alhamdulilah dengan cara tu baby saya kembali menyusu macam biasa dan lepas tu saya minum sesudu kecil sekali sehari balik. Dua minggu selepas minum Vivix, perubahan ketara saya tak lagi rasa sakit dan tak selesa pada saluran kencing. Tubuh menjadi ringan dan bertenaga dan tak mudah letih. Susu badan juga semakin meriah.
.
Saya mengambil masa dua bulan makan pil dan vitamin dan 2 minggu untuk menghabiskan 1 botol Vivix. Hasil scan dan urine test kuman batu karang dan batu karang hilang. Saranan saya pada yang mengalami penyakit batu karang, cubalah berikhtiar dengan suplemen Shaklee terutamanya Vivix, kerana Vivix berfungsi membantu untuk merawat sistem dalaman tubuh badan kita.
.
Saya sangat bersyukur pada Allah asbab pengambilan ViVix dan beberapa vitamin lain batu karang saya sembuh. Saya sangat berpuas hati dengan produk Shaklee. Alhamdulilah dan syukur kehadrat Ilahi dengan limpah kurniaanNya saya sembuh dan dapat menjalani kehidupan dengan selesa dan tenang. Terima kasih atas peluang ini.

Cegah Sebelum Parah dan sentiasa alert dengan tahap kesihatan sendiri.

BAGAIMANA NAK DAPATKAN SUPLEMEN DI ATAS?


Cara 1
Beli secara online di laman eSell   KLIK DISINI.Tempahan Produk akan dihantar terus oleh pihak Shaklee (M) selepas pembayaran diterima.



Cara 2
Hubungi saya di talian www.wasap.my/60192598492, untuk saya bantu anda buat pembelian, pendaftaran ahli untuk lebih penjimatan, dan pertanyaan lanjut. Jujurnya, saya lebih recommend cara no. 2 kerana lebih jimat bila daftar sebagai ahli Shaklee.

CARA 3
Jika anda berada di sekitar BINTULU dan sekitar anda boleh dapatkan produk ini secara COD, ini kerana KakZai adalah Pengedar Sah Shaklee area BINTULU SARAWAK.
Untuk Pertanyaan, Tempahan dan Temujanji


Puan Zainah Mukhtar
No ID: 1137968
Sms / WhatsApp: www.wasap.my/60192598492
FB Page: ZAIVITAMIN
IG: ZAIVITAMIN
Pengedar Sah Shaklee di Bintulu, Sarawak.
COD Bintulu, Niah & Bekenu

Jadual makan akan diberikan eksklusif buat customer ZAIVITAMIN


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Comments

Popular posts from this blog

Vivix buatkan kitaran haid kembali normal dan cyst mengecut

Wanita dan masalah haid tidak dapat dipisahkan. Wanita yang mengalamai kedatangan haid secara normal setiapa bulan adalah sangat beruntung dan dikategorikan sebagai wanita normal. Namun, ada juga wanita-wanita di luar sana yang mengalami kedatangan haid yang tidak normal atau tidak teratur. Keadaan seperti ini boleh mengundang pelbagai masalah kesihatan dan juga masalah kesuburan dan peluang untuk mendapat cahayamata bagi sesetengahnya. Tahukah anda yang pengambilan suplemen vivix dapat membantu anda yang mengalami masalah kedatangan haid yang tidak teratur ni. Saya suka nak kongsikan pengalaman seorang rakan saya yang mengalami masalah haid tidak teratur yang telah mencuba vivix sebagai ikhtiar beliau. Baca artikel asal di Supermomshakleestory [ MASALAH HAID TIDAK TERATUR HILANG DENGAN VITAMIN SHAKLEE ] . Assalamualaikum. Nama saya Rozila bt Ramli,berumur 32 tahun & saya adalah pengguna tegar produk Shaklee. Bermacam-macam produk Shaklee

SERIMUKA PANDAN

Serimuka Pandan Kuih talam serimuka pandan yang sedap ni resepi daripada Chef Asma.Saya panjangkan pula di sini. Saya memang pengemar kuih talam serimuka ni,anak-anak pun suka,lagi la bersemangat nak buat. Potong kecil2 senang nak makan. Resepi Talam Seri Muka Sumber: Chef Asma Dr Dapur: Damai Qalbu (Loyang 10x10x2") Bahan Lapisan Bawah: 500 gm beras pulut 250ml santan pekat (asal 300ml) 250 ml air (asal 300 ml) 1 1/2 sudu teh garam halus (asal 2 sudu besar) Cara: 1.Rendamkan pulut sekurang-kurangnya 4 jam.(pulut susu rendam 1 jam) 2.Basuh bersih dan toskan sehingga air kering. 3.Masukkan dalam loyang yang tidak berlubang dan kemudian masukkan santan pekat, air dan garam.Kacau rata dan kemudian kukus selama 30 minit. 4.Apabila pulut sudah masak, angkat dan gaul sehingga sebati. 5.Masukkan dalam loyang dan tekan padat. 6.Sapukan sedikit bancuhan lapisan atas.(adunan pandan) Bahan Lapisan Atas: Bahan A 250 gm gula kastor/

Set Kencing Tak Lawas Shaklee pilihan bijak!

Kencing Tak Lawas Kencing tidak lawas atau  dikenali sebagai Inkontinens Urinari (UI- urinary incontinence). Ia adalah dianggap normal bagi sesetengah orang oleh kerana mereka beranggapan ini bukanlah merupakan suatu penyakit. Memang benar, ia bukanlah suatu penyakit, tetapi ia merupakan tanda-tanda awal kepada suatu penyakit jika dibiarkan berlanjutan dan akan terus mengganggu gugat kesihatan dan kehidupan seseorang di kemudian hari nanti. H akikatnya sesiapa saja pernah mengalami pengalaman ini sekurang-kurangnya sekali seumur hidup tidak kira berapa pun usia mereka. Tanda-tanda penyakit kencing tak lawas Sakit di kemaluan bila hendak buang air kecil. Kerap terasa nak kencing tapi rasa tak puas kencing Air kencing terasa panas dan berasa pedih bila keluar Tak dapat tahan kencing. Tapi bila dah kencing rasa nak kencing lagi. Kesan daripada penyakit kencing tak lawas 1. Sakit di kemaluan bila hendak buang air kecil. 2. Kerap terasa nak kencing tapi rasa tak puas kencin