Skip to main content

GERD: Punca, Simptom dan Cara Atasi Sebelum Ia Menjadi Kanser Esofagus

Adakah anda penderita penyakit GERD? Mahu mengatasi GERD sebelum ianya menjadi kanser esofagus?


APA ITU GERD?


GERD adalah gangguan penyakit pencernaan kronik yang berlaku apabila asid dalam perut atau ada kala kandungan perut mengalir semula ke dalam saluran esofagus (laluan antara mulut dan perut).
Menurut Perunding Perubatan dan Pakar Gastroenterologi Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Dr Raja Affendi Raja Ali menjelaskan GERD akan beransur menjadi teruk jika tidak dirawat.

Ia berpunca daripada struktur dalaman badan dan gaya hidup. Oleh itu pesakit perlu mengambil langkah proaktif bagi menanganinya dengan berkesan.

GERD umpama luka yang boleh melarat dan membahayakan nyawa jika tidak diubati. Hakikatnya GERD menjejaskan kehidupan seperti keseronokan menikmati makanan, tidur yang cukup dan kepuasan bekerja.

Apabila makan, makanan akan disalurkan dari mulut ke perut melalui tiub dipanggil esofagus. Pada penghujung esofagus iaitu sebelum bukaan perut, ada satu lingkaran otot dikenali sebagai sfinkter esofagus bawah (LES).



Sekiranya fungsi LES terjejas atau otot esofagus menjadi lemah, sfinkter (pencerut) tidak dapat tertutup dengan sempurna. Ini menyebabkan asid dan kandungan dalam perut naik semula (refluks) ke dalam esofagus.

Asid perut mempunyai pH yang hampir sama dengan asid bateri. Apabila asid perut terkena esofagus dan ada kalanya naik semula ke mulut, ia akan menghakis saluran ini dan menyebabkan kesakitan. Lama-kelamaan akan menyebabkan ulser dan kerosakan lebih teruk pada dinding esofagus yang juga akhirnya berisiko menjadi kanser esofagus.

Pakar Gastroenterologi dan Doktor Neuropati dari Melbourne, Dr Vafif Soultanov berkata, kebanyakan orang tidak menyangka GERD akan membawa perubahan drastik dalam hidup mereka.
Menurut Dr Vafif Soultanov juga, “Terdapat data klinikal, GERD boleh menyebabkan kerisauan dan kemurungan begitu juga sebaliknya. GERD juga berupaya mengganggu produktiviti dan tidur seterusnya menjejaskan kehidupan harian".

Tahap teruk GERD bergantung kepada kegagalan fungsi LES dan jenis serta jumlah cecair yang dirembes daripada perut dan kesannya boleh meneutralkan air liur.

Kenali Gejala GERD!


Gejala GERD seperti pedih ulu hati dan memuntahkan semula asid perut biasanya dirawat dengan pelbagai ubat bergantung kepada tahap keterukan yang dialami pesakit.
Kekerapan GERD didapati meningkat di Asia Tenggara sehingga 20 peratus berbanding data yang direkodkan selepas 2005. Kebanyakan orang yang mengalami GERD menganggap keadaan ini berpunca daripada tekanan atau makanan pedas dan berasid.

AWASI PUNCA-PUNCA GERD!


Menurut kajian, tekanan bukan punca sebenar GERD, namun ia antara faktor yang boleh memburukkan lagi penyakit itu. Saintis mendapati pengeluaran asid perut amat sensitif terhadap keadaan emosi kita.

Selain tekanan, obesiti juga antara faktor pencetus GERD. Berat badan yang terkumpul pada bahagian perut akan menekan diafragma dan LES hingga menyebabkan otot LES menjadi longgar.
Adalah tidak memeranjatkan jika diberitahu bilangan orang yang menderita GERD kian meningkat di negara ini memandangkan Malaysia tersenarai sebagai negara yang mempunyai paling ramai penduduk gemuk di Asia.

Merokok turut menjadi faktor risiko GERD kerana nikotin berpotensi mengendurkan otot LES, seterusnya menolak asid perut naik semula ke dalam esofagus.
Ramai tidak menyedari, makanan pedas, berasid, berlemak dan berangin memberi kesan tidak baik dalam tubuh. Namun, sukar meninggalkannya disebabkan sudah menjadi budaya terutama dalam masyarakat Asia.

Namun, tahukah anda makanan berkenaan boleh menyebabkan seseorang itu diserang simptom pedih hulu hati atau Gastro Esofagus Refluks Disease (GERD)?
Jadi bagi menangani masalah GERD dari menjadi lebih kronik yang boleh membawa kepada terjadinya kanser, anda perlu mengamalkan gaya hidup sihat secara konsisten.

Atasi GERD sebelum ianya  menjadi kanser dengan suplemen semulajadi.


Jika anda tengah menderita GERD, Shakle mempunyai beberapa produk yang dapat membantu mengurangkan simptom atau gejala GERD seperti pedih ulu hati dan angin berlebihan seperti

ESP SHAKLEE
GERD menyebabkan sel dinding esofagus terjejas atau terhakis. Ia dapat dipulihkan  kembali dengan ESP. ESP bantu membaikpulih sel-sel yang rosak dan membina sel-sel baru yang lebih sihat.
Selain itu ESP bantu untuk menangani masalah perut kosong. Perut kosong menyebabkan terhasilnya lebih banyak asid perut. Asid perut nilah yang akan menghakis sel dinding  esofagus.
Jadi ESP sangat membantu untuk menangani masalah perut kosong dan baikpulih sel yang rosak.

PEPPERMINT GINGERPLUS (PGP)
Gejala seperti sendawa atau perut kembong amatlah memberi ketidakselesaan kepada pesakit GERD.
Dengan mengamalkan PGP akan bantu membuang angin berlebihan dan perut. Sekaligis akan memberi keselesaan pada perut.

OSTEMARTIX SHAKLEE
Kehadiran asid perut yang berlebihan amat tidak sihat dan membahyalan kesihatan. Asid ini akan menghakis sel dinding perut juga sel dinding esofagus bagi pengidap GERD.
Ostematrix bersifat alkali sekaligus bantu meneutralkan asid perut.

B COMPLEX SHAKLEE
Seperti yang telah diterangkan  diatas, emosi yang tidak stabil boleh memacu kepada masalah GERD. Ini kerana emosi tidak stabil boleh menyebabkan perut mengeluarkan asid secara tidak terkawal.
Dengan mengamalkan B Complex,ianya dapat membantu mengawal emosi supaya sentiasa dalam keadaan terkawal.

Jadi apa tunggu lagi? Awasi dan kenali simptom atau gejala GERD dan atasi masalah GERD anda sekarang juga!

Jika anda mahukan SET GERD boleh hubungi kak zai segera sebelum masalah GERD menjadi lebih kronik sehinga membawa kepada kanser!


Jika anda perlukan sebarang konsultasi berkenaan produk Shaklee / menjana pendapatan dengan Shaklee/ menjadi ahli Shaklee / bekerja dari rumah, anda boleh hubungi KakZai


Puan Zainah Mukhtar
No ID : 1137968
Sms / WhatsApp: http://wasap.my/60192598492
FB: zainah mukhtar
FB Page: ZAIVITAMIN
IG: ZAIVITAMIN
Pengedar Sah Shaklee di Bintulu, Sarawak.
COD Bintulu, Niah & Bekenu

Comments

Popular posts from this blog

Vivix buatkan kitaran haid kembali normal dan cyst mengecut

Wanita dan masalah haid tidak dapat dipisahkan. Wanita yang mengalamai kedatangan haid secara normal setiapa bulan adalah sangat beruntung dan dikategorikan sebagai wanita normal. Namun, ada juga wanita-wanita di luar sana yang mengalami kedatangan haid yang tidak normal atau tidak teratur. Keadaan seperti ini boleh mengundang pelbagai masalah kesihatan dan juga masalah kesuburan dan peluang untuk mendapat cahayamata bagi sesetengahnya. Tahukah anda yang pengambilan suplemen vivix dapat membantu anda yang mengalami masalah kedatangan haid yang tidak teratur ni. Saya suka nak kongsikan pengalaman seorang rakan saya yang mengalami masalah haid tidak teratur yang telah mencuba vivix sebagai ikhtiar beliau. Baca artikel asal di Supermomshakleestory [ MASALAH HAID TIDAK TERATUR HILANG DENGAN VITAMIN SHAKLEE ] . Assalamualaikum. Nama saya Rozila bt Ramli,berumur 32 tahun & saya adalah pengguna tegar produk Shaklee. Bermacam-macam produk Shaklee

SERIMUKA PANDAN

Serimuka Pandan Kuih talam serimuka pandan yang sedap ni resepi daripada Chef Asma.Saya panjangkan pula di sini. Saya memang pengemar kuih talam serimuka ni,anak-anak pun suka,lagi la bersemangat nak buat. Potong kecil2 senang nak makan. Resepi Talam Seri Muka Sumber: Chef Asma Dr Dapur: Damai Qalbu (Loyang 10x10x2") Bahan Lapisan Bawah: 500 gm beras pulut 250ml santan pekat (asal 300ml) 250 ml air (asal 300 ml) 1 1/2 sudu teh garam halus (asal 2 sudu besar) Cara: 1.Rendamkan pulut sekurang-kurangnya 4 jam.(pulut susu rendam 1 jam) 2.Basuh bersih dan toskan sehingga air kering. 3.Masukkan dalam loyang yang tidak berlubang dan kemudian masukkan santan pekat, air dan garam.Kacau rata dan kemudian kukus selama 30 minit. 4.Apabila pulut sudah masak, angkat dan gaul sehingga sebati. 5.Masukkan dalam loyang dan tekan padat. 6.Sapukan sedikit bancuhan lapisan atas.(adunan pandan) Bahan Lapisan Atas: Bahan A 250 gm gula kastor/

Boleh pilih doktor wanita masa nak bersalin....menarik ni...

Assalamualaikum... Malam ni saya nak kongsi sedikit la dengan pembaca blog saya mengenai pemilihan doktor wanita masa nak melahirkan atau bersalin...boleh pilih ke?wow bestnyer.. Artikel di bawah ni saya petik daripada blog Dr Harlina sini . Boleh ke ibu-ibu yang bakal melahirkan memilih hanya doktor wanita sahaja yang akan menyambut kelahiran bayi mereka.  (kredit pic to Mr Google) Jom baca.... Dr Har akan menghurai pandangan mengikut corak soal dan jawab. Soalan (1) : Boleh tak pesakit meminta hanya doktor dan perawat perempuan sahaja yang dibolehkan membuat pemeriksaan organ reproduksi seperti VE (vaginal examination), buat calitan Pap dan semasa melahirkan kandungan? Jawapan (1) Tentu sekali boleh. Ini berpandukan prinsip etika perubatan : prinsip autonomi atau prinsip kebebasan pesakit sama ada bersetuju atau tidak mendapatkan rawatan, disamping memilih siapa yang merawat. Di Fakulti Perubatan UKM, melalui modul Perkembangan Kendiri dan Profesio