Skip to main content

Tips Mudah Mencegah dan Mengubati Jerawat



Siapa tak pernah kena jerawat dalam hidup dia? Beruntung la kalau tak pernah dihinggapi walau seketul jerawat di muka seumur hidup. Tahu tak yang jerawat adalah masalah kulit yang paling biasa kedengaran. Jerawat tumbuh disebabkan oleh sebum yang dibuat oleh kelenjar sebaceous dalam pori-pori yang dikeluarkan secara berlebihan. 

sangat menjijikkan..ubati segera


Sebum yang berlebihan ini akan menutup pori-pori dan menyebabkan munculnya bintik hitam atau blackhead. Apabila bakteria di bawah kulit membiak dan membebaskan enzim yang memecahkan sebum ini, maka terhasillah jerawat.

Golongan remaja yang banyak menghadapi masalah jerawat kerana pada masa ini tubuh menghasilkan hormone testosteron dan hormon kedewasaan lain yang meningkatkan penghasilan sebum itu tadi.

Jerawat biasanya banyak terjadi di bahagian muka, belakang, dada dan bahu kerana di situ terdapat banyak kelenjar sebaceous. Ramai yang menganggap jerawat disebabkan oleh faktor kebersihan dan pemakanan. Misalnya makan kacang dan coklat, boleh menyebabkan jerawat. Sebenarnya faktor-faktor di atas boleh memburukkan lagi keadaan jerawat yang sedia ada, tetapi bukan punca sebenar berlakunya jerawat.

Cara mencegah jerawat:

  • Cuci muka dengan pencuci yang halal dan kurang bahan kimia

  • Kurangkan penggunaan syampu atau minyak rambut yang berminyak.

  • Makan banyak buah-buah, sayur dan air secukupnya.

  • Dapatkan rehat secukupnya.


Supplemen yang membantu untuk MENCEGAH jerawat:

  • B Complex – membantu menstabilkan hormon dan emosi

  • Vitamin C – menjaga kesihatan kulit

  • Vita Lea – vitamin dan mineral lengkap, antaranya membantu dalam metabolisma gula. Jika anda ada masalah dengan metabolisma ini, anda terdedah kepada jerawat.


Supplemen untuk MERAWAT Jerawat:

  • Vitamin E – membantu mengurangkan parut

  • Zinc Complex – melegakan ketidakselesaan akibat jerawat dan menyembuhkan kulit yang rosak

  • GLA Complex – menyembuhkan kulit yang rosak

Teruja nak dapatkan suplemen yang saya sebutkan tu? Hubungi saya segera untuk saya bagitahu cara-cara yang betul supaya anda dapat tampil lebih yakin dan menawan tanpa jerawat hodoh lagi menjijikkan.

wasap/sms: 019-259 8492
COD: Bintulu, Sarawak
PosLaju: Seluruh Malaysia
Follow ig : @hari-hari_vitamin



Comments

Popular posts from this blog

Sijil Halal Shaklee 2017

Nak makan atau nak guna sesuatu produk selalunya kita akan tanya ada sijil halal tak? Keselamatan dan keberkesanan produk dah jadi no 2 atau 3.  Betapa sangat dipentingkan kehalalan sesuatu produk. Sama jugak la vitamin shaklee ni pun kerap sangat orang tanya ada halal ke tidak, sebab ianya produk dari luarnegara. Ini kak zai kongsikan sijil halal shaklee yang dikeluarkan oleh pihak JAKIM sendiri. Sijil halal ni akan diperbaharui setiap tahun. Jadi usah ragu-ragu untuk guna pakai produk keluaran shaklee ya semua. Untuk lebih yakin boleh ke web HALAL MALAYSIA ni ya. Baca sendiri dan bertanya pada pihak yang sepatutnya bukan percaya pada cakap-cakap orang yang memgatakan produk shaklee ni takde halal dari Malaysia sebab ianya produk luarnegara bagai ya. Bukan hanya ada sijil halal yang patut dititikberatkan, keselamatan,keberkesanan dan jaminan dari syarikat juga wajar dititikberatkan sebelum menggunakan sesuatu produk. Dapatkan juga maklumat mengenai kajian dan ujian klinikal terhad...

Boleh pilih doktor wanita masa nak bersalin....menarik ni...

Assalamualaikum... Malam ni saya nak kongsi sedikit la dengan pembaca blog saya mengenai pemilihan doktor wanita masa nak melahirkan atau bersalin...boleh pilih ke?wow bestnyer.. Artikel di bawah ni saya petik daripada blog Dr Harlina sini . Boleh ke ibu-ibu yang bakal melahirkan memilih hanya doktor wanita sahaja yang akan menyambut kelahiran bayi mereka.  (kredit pic to Mr Google) Jom baca.... Dr Har akan menghurai pandangan mengikut corak soal dan jawab. Soalan (1) : Boleh tak pesakit meminta hanya doktor dan perawat perempuan sahaja yang dibolehkan membuat pemeriksaan organ reproduksi seperti VE (vaginal examination), buat calitan Pap dan semasa melahirkan kandungan? Jawapan (1) Tentu sekali boleh. Ini berpandukan prinsip etika perubatan : prinsip autonomi atau prinsip kebebasan pesakit sama ada bersetuju atau tidak mendapatkan rawatan, disamping memilih siapa yang merawat. Di Fakulti Perubatan UKM, melalui modul Perkembangan Kendiri dan Prof...

Macam mana nak hilangkan parut chicken pox dengan cepat

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua pengunjung blog Zai. Kali ni saya nak share satu testimoni baik punyer. Testimoni daripada suami Zai sendiri. Tahun lepas suami kena chicken pox di usia 43 tahun ok. Boleh bayangkan tak macam mana teruknya. Ramai yang kata kalau kena chicken pox masa dewasa teruk sangat dan terbukti teruk ( merujuk kepada kes suami Zai la). Satu badan dari kepala hingga hujung kaki semua naik biji chicken pox tu. Terlantar 3 hari tak bermaya tanpa makan ok. Parut hitam Jom baca sendiri pengalaman suami Zai ni macam mana dia hilangkan parut chicken pox dengan cepat, parut yang tumbuh melata di seluruh badan beliau...hihiii. Assalamualaikum , nama saya Zamri Rosli. Saya merupakan seorang Pensyarah di salah sebuah universiti tempatan di Bintulu, Sarawak. Saya nak berkongsi pengalaman saya menggunakan produk Shaklee ketika dijangkiti virus chicken pox pada tahun lepas. Pada 12 Oktober 2015 merupakan hari pertama saya dijangkiti virus chicken pox. Se...