Skip to main content

Denggi mengganas...hapuskan aedes!


Nyamuk Aedes

Sehingga hari tiada ubat-ubatan khusus untuk merawat demam denggi ini. Ada juga petua makan sup ketam,minum air 100 plus,air daun betik dan sebagainya. Tetapi belum terbukti secara saintifik atau diperakui. Rawatan yang diberi di hospital pula hanya dengan masukkan air bagi mengelakkan badan dari dehidrasi. Oleh itu, penting untuk kita mencegah dan melindungi diri dan keluarga dari nyamuk Aedes yang boleh membawa DENGGI!

Bahaya ke demam denggi ni ? Sangat bahaya ! Boleh bawa maut tak bahaya ker???

Dilaporkan kes demam denggi meningkat dan terus meningkat. Pada minggu ketujuh 2015 sahaja, sejumlah 2,759 kes demam denggi dilaporkan. Jumlah kumulatif kes demam denggi dari Januari hingga 21 Februari 2015adalah sebanyak 21,310 kes, berbanding hanya 13,915 kes yang dilaporkan bagi tempoh yang sama tahun lepas.

Terdapat beberapa jenis demam denggi tetapi denggi berdarah adalah yang paling berbahaya kerana ianya boleh membawa maut. Punca utama penyakit ini adalah apabila nyamuk Aedes betina hinggap dan menggigit tubuh manusia sekaligus menyebarkan virus Denggi (genus Flavivirus).

Kemudian, pesakit akan mengalami simptom seperti demam tiba-tiba, sakit kepala kronik, bebola mata sakit, sakit sendi/otot, sakit pinggang luarbiasa dan diserang gatal-gatal.

Jadi bagaimana nak cegah denggi dan rawati pesakit denggi ? Sebelum nak cerita lebih lanjut,sila tengok klip video ni dulu.
 
 

Nutrisionist Shaklee ini menyarankan pesakit mengambil 4 jenis suplemen untuk mencegah dan merawat demam denggi, iaitu :

1. Performance Drink 

minuman tenaga


  • membantu meningkatkan cecair elektrolit di dalam badan dan mencegah badan dari dehidrasi. Performance Drink merupakan satu-satunya minuman isotonik bebas karbonat, kurang gula, bebas perasa dan bebas pewarna tiruan. lebih info mengenai Performance Drink di SINI.

2. Sustained Release Vitamin C Plus 



  • Fungsi Vitamin C membantu meningkatkan sistem imunisasi badan. Ianya juga membantu meningkatkan sel darah putih untuk membunuh bakteria dan virus denggi dalam badan untuk mengelakkan simptom semakin teruk. Lebih info mengenai vitamin C Shaklee di SINI

3. Nutriferon



  •  Pengambilan Nutriferon penting untuk meningkatkan imunisasi dalam tubuh bagi melawan penyakit.

4. ESP 



  • Fungsi ESP untuk memberi tenaga pada pesakit denggi. Ini kerana semasa pesakit derita demam denggi, banyak vitamin, mineral dan cecair yang hilang dari tubuh badan. Oleh itu, ESP membantu untuk menyimpan semula vitamin dan mineral yang baru di ambil untuk kesihatan tubuh. Ini kerana fungsi ESP adalah membaiki serta membina sel.  Lebih lanjut mengenai ESP sila ke SINI
 
Cara-Cara Pencegahan Demam Denggi


  • Elakkan gigitan nyamuk dengan menggunakan ubat nyamuk, gunakan kelambu semasa tidur. Elakkan aktiviti semasa nyamuk aktif menggigit (5.30 pagi - 8.00 pagi dan 5.30 petang - 8.00 malam), terutama di kawasan yang terbabit denggi.
  • Menghapuskan tempat-tempat pembiakan nyamuk.
  • Buang semua bekas yang boleh menakung air hujan atau lebihan air terutama di dalam besen, tayar lama, bekas bunga, bekas plastik dan tong.
  • Letakkan bahan pembunuh jentik-jentik di dalam bekas takungan.
  • Kerap tukar air di bekas minuman haiwan peliharaan.
  • Digalakkan untuk makan makanan yang tinggi nutrisi dan bervitamin agar nadan sentiasa imun pada serangan penyakit. 


DISCLAIMER:
Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati, atau mencegah sebarang penyakit.

Jimat 20% daripada harga runcit dengan mendaftar sebagai ahli/pengedar sah Shaklee.
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Bintulu, saya merupakan pengedar sah Shaklee sekitar Bintulu, Sarawak.

Puan Zainah Mukhtar
No ID : 1137968
Sms / WhatsApp: 019-2598492
FB: zainah mukhtar
FB Page: zaizamrich vitashop
Pengedar Sah Shaklee di Bintulu, Sarawak.
COD Bintulu, Niah & Bekenu
POSLAJU seluruh MALAYSIA

Comments

Popular posts from this blog

Sijil Halal Shaklee 2017

Nak makan atau nak guna sesuatu produk selalunya kita akan tanya ada sijil halal tak? Keselamatan dan keberkesanan produk dah jadi no 2 atau 3.  Betapa sangat dipentingkan kehalalan sesuatu produk. Sama jugak la vitamin shaklee ni pun kerap sangat orang tanya ada halal ke tidak, sebab ianya produk dari luarnegara. Ini kak zai kongsikan sijil halal shaklee yang dikeluarkan oleh pihak JAKIM sendiri. Sijil halal ni akan diperbaharui setiap tahun. Jadi usah ragu-ragu untuk guna pakai produk keluaran shaklee ya semua. Untuk lebih yakin boleh ke web HALAL MALAYSIA ni ya. Baca sendiri dan bertanya pada pihak yang sepatutnya bukan percaya pada cakap-cakap orang yang memgatakan produk shaklee ni takde halal dari Malaysia sebab ianya produk luarnegara bagai ya. Bukan hanya ada sijil halal yang patut dititikberatkan, keselamatan,keberkesanan dan jaminan dari syarikat juga wajar dititikberatkan sebelum menggunakan sesuatu produk. Dapatkan juga maklumat mengenai kajian dan ujian klinikal terhad...

Boleh pilih doktor wanita masa nak bersalin....menarik ni...

Assalamualaikum... Malam ni saya nak kongsi sedikit la dengan pembaca blog saya mengenai pemilihan doktor wanita masa nak melahirkan atau bersalin...boleh pilih ke?wow bestnyer.. Artikel di bawah ni saya petik daripada blog Dr Harlina sini . Boleh ke ibu-ibu yang bakal melahirkan memilih hanya doktor wanita sahaja yang akan menyambut kelahiran bayi mereka.  (kredit pic to Mr Google) Jom baca.... Dr Har akan menghurai pandangan mengikut corak soal dan jawab. Soalan (1) : Boleh tak pesakit meminta hanya doktor dan perawat perempuan sahaja yang dibolehkan membuat pemeriksaan organ reproduksi seperti VE (vaginal examination), buat calitan Pap dan semasa melahirkan kandungan? Jawapan (1) Tentu sekali boleh. Ini berpandukan prinsip etika perubatan : prinsip autonomi atau prinsip kebebasan pesakit sama ada bersetuju atau tidak mendapatkan rawatan, disamping memilih siapa yang merawat. Di Fakulti Perubatan UKM, melalui modul Perkembangan Kendiri dan Prof...

Macam mana nak hilangkan parut chicken pox dengan cepat

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua pengunjung blog Zai. Kali ni saya nak share satu testimoni baik punyer. Testimoni daripada suami Zai sendiri. Tahun lepas suami kena chicken pox di usia 43 tahun ok. Boleh bayangkan tak macam mana teruknya. Ramai yang kata kalau kena chicken pox masa dewasa teruk sangat dan terbukti teruk ( merujuk kepada kes suami Zai la). Satu badan dari kepala hingga hujung kaki semua naik biji chicken pox tu. Terlantar 3 hari tak bermaya tanpa makan ok. Parut hitam Jom baca sendiri pengalaman suami Zai ni macam mana dia hilangkan parut chicken pox dengan cepat, parut yang tumbuh melata di seluruh badan beliau...hihiii. Assalamualaikum , nama saya Zamri Rosli. Saya merupakan seorang Pensyarah di salah sebuah universiti tempatan di Bintulu, Sarawak. Saya nak berkongsi pengalaman saya menggunakan produk Shaklee ketika dijangkiti virus chicken pox pada tahun lepas. Pada 12 Oktober 2015 merupakan hari pertama saya dijangkiti virus chicken pox. Se...