Skip to main content

Buruknya muka kesan dari parut chicken pox

Cacar air/ Chickenpox

Chickenpox atau lebih dikenali sebagai cacar air. Ia disebabkan oleh virus Varicella dan amat mudah berjangkit. Ia berlaku pada semua peringkat umur terutama pada kanak-kanak. Ia lebih teruk sekiranya berlaku pada orang dewasa. Jangkitan adalah melalui sentuhan atau titisan cecair daripada orang yang dijangkiti. Jangkitan juga berlaku melalui bahan tercemar dengan cairan cacar seperti pada pakaian atau tuala dari penghidap chickenpox kepada individu yang lain.
Bagaimanakah penyakit cacar air atau chicken pox ini merebak?
  • Melalui udara bila seseorang yang menghidap cacar air itu mengalami batuk atau bersin.
  • Dengan menyentuh cecair yang keluar dari lepuh (blister) cacar air.
  • Dengan menyentuh benda/permukaan yang dibasahi oleh cecair daripada lepuh tersebut.


Bagaimana jangkitan cacar air dirawat?
Secara amnya:
  • Elakkan anak anda ke sekolah atau taman asuhan kanak-kanak sehingga ruam menjadi berkerak (lebih kurang tujuh hari daripada permulaan ruam). Jika tidak kemungkinan kawan-kawanya akan turut dijangkiti.
  • Ambil ubat paracetamol untuk mengurangkan suhu demam.
  • Minum banyak air masak.
  • Ambil makanan yang seimbang.
  • Sentiasa membasuh tangan.
  • Untuk rasa gatal:Sapu losen kalamine di tempat ruam.
  • Mandi dengan kerap dan sabun dengan menggunakan campuran ‘baking soda’ dengan air suam beberapa kali sehari untuk mengurangkan rasa gatal.
  • Potong kuku pendek untuk mengelakkan kecederaan kulit semasa menggaru.
  • Ubat antihistamine mungkin diberi oleh doktor jika rasa gatal yang teramat sangat sehingga anak anda tidak dapat tidur.


Gejala-gejala penyakit cacar air yang lain
 :
  • Demam, rasa tidak sihat dan letih lima hari sebelum ruam timbul.
  • Ruam bermula bintik merah yang kecil dan gatal (seperti jerawat) pada semua badan termasuk mulut. Biasanya ruam bermula di dada dan belakang, kemudian merebak ke muka, kepala, kedua-dua lengan dan kaki.
  • Dalam masa 24 jam, ruam-ruam akan kelihatan seperti lepuh air (blister), kemudian pecah, kering dan menjadi keruping (4 -5 hari)
  • Bintik-bintik baru akan terus timbul untuk lima hari dan mengambil masa dua minggu untuk hilang. Biasanya jangkitan cacar air ini menghasilkan pelalian seumur hidup. Walau bagaimanapun, virus ini mungkin bersembunyi dan berulang sebagai kayap (shingles) kepada orang dewasa dan kadang-kadang kepada kanak-kanak.

Semua orang terdedah kepada virus cacar air atau chiccken pox ini tidak kira kanak-kanak mahupun orang dewasa. Katanya sekali seumur hidup mesti akan kena. Jika berlaku dikalangan kanak-kanak, parut yang ditinggalkan oleh cacar air ini labih cepat untuk  hilang berbanding orang dewasa. Kalau kita orang dewasa baru nak kena chicken pox ni memanglah akan rasa hilang keyakinan diri dan malu untuk berhadapan dengan masyarakat. Ya la kan,muka berparut,berlobang dan bercapuk dengan rupa yang hodoh dah tak cantik...malu wehhh. Lambat pulak tu nak hilang kesan parut tu...mula la pakai mekap tebal 3 inci..hahaha..kalau orang lelaki takkan nak pakai make up, ya tak?

Nak tahu cara yang pantas dan berkesan menghilangkan parut akibat chicken pox?

Klip video di bawah ini daripada seorang individu iaitu Puan Nur Hidaya yang terkena chickenpox pada usia dewasa. Beliau hampir hilang keyakinan diri akibat kesan parut hodoh  yang ditinggalkan oleh chickenpox. Namun, Puan Nur Hidaya tidak berputus asa sehinggalah beliau menemui cara untuk menghilangkan parut tersebut dalam masa sebulan sahaja. Saksikan dan ketahui sendiri apakah cara yang Puan Nur Hidaya lakukan untuk menghilangkan parut hodoh akibat chickenpox tersebut.




Ubat Chicken Pox Dewasa Sampai Dia Jadi Miss Universe Semula from iReach HD on Vimeo.

Beliau mengamalkan Set Cantik Shaklee iaitu Vitamin C, Vitamin B, Vitamin E,ESP dan GLA.Alhamdulillah ianya sangat berkesan malah selamat.
Testimoni set Cantik untuk ksan parut chickenpox:



Jika anda nak juga mencuba Set Cantik Shaklee ini bolehlah hubungi saya untuk dapatkannya serta konsultasi percuma akan saya berikan pada anda.
Jika anda dah tak sabar sangat untuk dapatkan Set Cantik Shaklee ni,anda boleh terus beli dengan klik ikon di bawah ni.Pastikan anda mempunyai kad debit  atau kad kredit ya. Selamat membeli belah. Setelah membeli anda boleh hubungi saya untuk dapatkan khidmat konsultasi atau cara pengambilan yang betul ya.


DISCLAIMER:
Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati, atau mencegah sebarang penyakit.



Jimat 20% daripada harga runcit dengan mendaftar sebagai ahli/pengedar sah Shaklee.
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Bintulu, saya merupakan pengedar sah Shaklee sekitar Bintulu, Sarawak.

Puan Zainah Mukhtar
No ID : 1137968
Sms / WhatsApp: 019-2598492
FB: zainah mukhtar
FB Page: zaizamrich vitashop
Pengedar Sah Shaklee di Bintulu, Sarawak.
COD Bintulu, Niah & Bekenu
POSLAJU seluruh MALAYSIA

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Vivix buatkan kitaran haid kembali normal dan cyst mengecut

Wanita dan masalah haid tidak dapat dipisahkan. Wanita yang mengalamai kedatangan haid secara normal setiapa bulan adalah sangat beruntung dan dikategorikan sebagai wanita normal. Namun, ada juga wanita-wanita di luar sana yang mengalami kedatangan haid yang tidak normal atau tidak teratur. Keadaan seperti ini boleh mengundang pelbagai masalah kesihatan dan juga masalah kesuburan dan peluang untuk mendapat cahayamata bagi sesetengahnya. Tahukah anda yang pengambilan suplemen vivix dapat membantu anda yang mengalami masalah kedatangan haid yang tidak teratur ni. Saya suka nak kongsikan pengalaman seorang rakan saya yang mengalami masalah haid tidak teratur yang telah mencuba vivix sebagai ikhtiar beliau. Baca artikel asal di Supermomshakleestory [ MASALAH HAID TIDAK TERATUR HILANG DENGAN VITAMIN SHAKLEE ] . Assalamualaikum. Nama saya Rozila bt Ramli,berumur 32 tahun & saya adalah pengguna tegar produk Shaklee. Bermacam-macam produk Shaklee

SERIMUKA PANDAN

Serimuka Pandan Kuih talam serimuka pandan yang sedap ni resepi daripada Chef Asma.Saya panjangkan pula di sini. Saya memang pengemar kuih talam serimuka ni,anak-anak pun suka,lagi la bersemangat nak buat. Potong kecil2 senang nak makan. Resepi Talam Seri Muka Sumber: Chef Asma Dr Dapur: Damai Qalbu (Loyang 10x10x2") Bahan Lapisan Bawah: 500 gm beras pulut 250ml santan pekat (asal 300ml) 250 ml air (asal 300 ml) 1 1/2 sudu teh garam halus (asal 2 sudu besar) Cara: 1.Rendamkan pulut sekurang-kurangnya 4 jam.(pulut susu rendam 1 jam) 2.Basuh bersih dan toskan sehingga air kering. 3.Masukkan dalam loyang yang tidak berlubang dan kemudian masukkan santan pekat, air dan garam.Kacau rata dan kemudian kukus selama 30 minit. 4.Apabila pulut sudah masak, angkat dan gaul sehingga sebati. 5.Masukkan dalam loyang dan tekan padat. 6.Sapukan sedikit bancuhan lapisan atas.(adunan pandan) Bahan Lapisan Atas: Bahan A 250 gm gula kastor/

Set Kencing Tak Lawas Shaklee pilihan bijak!

Kencing Tak Lawas Kencing tidak lawas atau  dikenali sebagai Inkontinens Urinari (UI- urinary incontinence). Ia adalah dianggap normal bagi sesetengah orang oleh kerana mereka beranggapan ini bukanlah merupakan suatu penyakit. Memang benar, ia bukanlah suatu penyakit, tetapi ia merupakan tanda-tanda awal kepada suatu penyakit jika dibiarkan berlanjutan dan akan terus mengganggu gugat kesihatan dan kehidupan seseorang di kemudian hari nanti. H akikatnya sesiapa saja pernah mengalami pengalaman ini sekurang-kurangnya sekali seumur hidup tidak kira berapa pun usia mereka. Tanda-tanda penyakit kencing tak lawas Sakit di kemaluan bila hendak buang air kecil. Kerap terasa nak kencing tapi rasa tak puas kencing Air kencing terasa panas dan berasa pedih bila keluar Tak dapat tahan kencing. Tapi bila dah kencing rasa nak kencing lagi. Kesan daripada penyakit kencing tak lawas 1. Sakit di kemaluan bila hendak buang air kecil. 2. Kerap terasa nak kencing tapi rasa tak puas kencin