Skip to main content

Kekurangan zat besi pada wanita boleh menyebabkan penyakit lemah jantung

Tahukah anda bahawa zat besi merupakan sumber utama dalam pembuatan sel darah merah, zat besi amat penting khasnya bagi wanita. Sebab apa penting kepada wanita? Ini kerana wanita sering kehilangan zat besi akibat haid. Wanita hamil juga memerlukan zat besi yang mencukupi untuk menghasilkan sel darah merah yang cukup disepanjang tempoh kehamilan mereka. Jika tidak mencukupi,ianya boleh membahyakan nyawa ibu dan bayi dalam kandungan.



Kekurangan zat besi akan mempengaruhi pengeluaran sel darah merah, menyebabkan anemia serta kekurangan oksigen yang membuatkan seseorang itu :

  1. Pucat
  2. Mudah letih
  3. Lemah daya ingatan
  4. Rambut gugur
  5. Kurang daya ketahanan tubuh
Jika keadaan kekurangan zat besi ini dibiarkan berlarutan, ianya akan membawa kepada penyakit lemah jantung.

Zat besi yang diperolehi daripada daging, hati, kerang, telur ayam, kekacang dan sayuran hijau adalah paling ideal untuk tubuh. Pakar Pemakanan Dee Sandquist dari American Dietetic Association, menjelaskan untuk kesan yang lebih aik, pengambilan menu kaya dengan zat besi perlu dilengkapi dengan buah-buahan kerana kandungan vitamin C yang terdapat di dalam buah dapat meningkatkan penyerapan zat besi.



Bagi anda yang mungkin mengalami kesukaran untuk mengamalkan pemakanan secara seimbang untuk mendapatkan zat besi secara mencukupi, saya sarankan anda boleh juga mengambil suplemen zat besi dan vitamin C. Saya cadangkan anda ambil VITALEA dan juga VITAMIN C SR secara konsisten.

Suplemen sumber zat besi terbaik!


Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Bintulu, saya merupakan pengedar sah Shaklee sekitar Bintulu, Sarawak.
Jimat 20% daripada harga runcit dengan mendaftar sebagai ahli/pengedar sah Shaklee.

Puan Zainah Mukhtar
No ID : 1137968
Sms / WhatsApp: 019-2598492
FB: zainah mukhtar
FB Page: zaizamrich vitashop
Pengedar Sah Shaklee di Bintulu, Sarawak.
COD Bintulu, Niah & Bekenu
POSLAJU seluruh MALAYSIA

DISCLAIMER:
Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati, atau mencegah sebarang penyakit.


Comments

Popular posts from this blog

Sijil Halal Shaklee 2017

Nak makan atau nak guna sesuatu produk selalunya kita akan tanya ada sijil halal tak? Keselamatan dan keberkesanan produk dah jadi no 2 atau 3.  Betapa sangat dipentingkan kehalalan sesuatu produk. Sama jugak la vitamin shaklee ni pun kerap sangat orang tanya ada halal ke tidak, sebab ianya produk dari luarnegara. Ini kak zai kongsikan sijil halal shaklee yang dikeluarkan oleh pihak JAKIM sendiri. Sijil halal ni akan diperbaharui setiap tahun. Jadi usah ragu-ragu untuk guna pakai produk keluaran shaklee ya semua. Untuk lebih yakin boleh ke web HALAL MALAYSIA ni ya. Baca sendiri dan bertanya pada pihak yang sepatutnya bukan percaya pada cakap-cakap orang yang memgatakan produk shaklee ni takde halal dari Malaysia sebab ianya produk luarnegara bagai ya. Bukan hanya ada sijil halal yang patut dititikberatkan, keselamatan,keberkesanan dan jaminan dari syarikat juga wajar dititikberatkan sebelum menggunakan sesuatu produk. Dapatkan juga maklumat mengenai kajian dan ujian klinikal terhad...

Boleh pilih doktor wanita masa nak bersalin....menarik ni...

Assalamualaikum... Malam ni saya nak kongsi sedikit la dengan pembaca blog saya mengenai pemilihan doktor wanita masa nak melahirkan atau bersalin...boleh pilih ke?wow bestnyer.. Artikel di bawah ni saya petik daripada blog Dr Harlina sini . Boleh ke ibu-ibu yang bakal melahirkan memilih hanya doktor wanita sahaja yang akan menyambut kelahiran bayi mereka.  (kredit pic to Mr Google) Jom baca.... Dr Har akan menghurai pandangan mengikut corak soal dan jawab. Soalan (1) : Boleh tak pesakit meminta hanya doktor dan perawat perempuan sahaja yang dibolehkan membuat pemeriksaan organ reproduksi seperti VE (vaginal examination), buat calitan Pap dan semasa melahirkan kandungan? Jawapan (1) Tentu sekali boleh. Ini berpandukan prinsip etika perubatan : prinsip autonomi atau prinsip kebebasan pesakit sama ada bersetuju atau tidak mendapatkan rawatan, disamping memilih siapa yang merawat. Di Fakulti Perubatan UKM, melalui modul Perkembangan Kendiri dan Prof...

Macam mana nak hilangkan parut chicken pox dengan cepat

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua pengunjung blog Zai. Kali ni saya nak share satu testimoni baik punyer. Testimoni daripada suami Zai sendiri. Tahun lepas suami kena chicken pox di usia 43 tahun ok. Boleh bayangkan tak macam mana teruknya. Ramai yang kata kalau kena chicken pox masa dewasa teruk sangat dan terbukti teruk ( merujuk kepada kes suami Zai la). Satu badan dari kepala hingga hujung kaki semua naik biji chicken pox tu. Terlantar 3 hari tak bermaya tanpa makan ok. Parut hitam Jom baca sendiri pengalaman suami Zai ni macam mana dia hilangkan parut chicken pox dengan cepat, parut yang tumbuh melata di seluruh badan beliau...hihiii. Assalamualaikum , nama saya Zamri Rosli. Saya merupakan seorang Pensyarah di salah sebuah universiti tempatan di Bintulu, Sarawak. Saya nak berkongsi pengalaman saya menggunakan produk Shaklee ketika dijangkiti virus chicken pox pada tahun lepas. Pada 12 Oktober 2015 merupakan hari pertama saya dijangkiti virus chicken pox. Se...